google30ecf8c577a990d2.html
La Ming Lounge

In de lounge laat ik allerlei zaken zien die mij opvallen en bezig houden in nieuws en actualiteiten.

Stop geweld tegen vrouwen

Het is vaak dichterbij dan je denkt, ook bij vrouwen waar je het niet van verwacht. Zeker in deze tijd van beperkingen wordt het alleen maar erger door weinig bewegingsruimte. Vanuit de VN wordt er deze 2 weken campagne gevoerd voor deze zaak. Voor extra aandacht kleuren diverse gebouwen in ons land oranje. Zoals we hier Amsterdam, Rotterdam, Leiden en Tilburg zien op de foto's. 

De definitie van geweld tegen vrouwen laat zien dat het om meer gaat dan alleen lichamelijk en seksueel geweld. Het kan bijvoorbeeld ook gaan om het financieel afhankelijk maken van vrouwen, het sociaal isoleren van vrouwen of het online plaatsen en verspreiden van intiem beeldmateriaal. Geweld tegen vrouwen kan thuis plaatsvinden, maar ook op straat, op het werk, of online.

Geweld tegen vrouwen is een ernstige mensenrechtenschending. Iedereen heeft namelijk het recht op een leven vrij van geweld,  het recht op leven, het recht op lichamelijke en geestelijke integriteit en het recht op gezondheid.

 

Geweld tegen vrouwen is daarnaast een vorm discriminatie van vrouwen, omdat te weinig wordt gedaan tegen vormen van geweld die vrouwen buitenproportioneel vaak treffen, zoals seksueel geweld en huiselijk geweld. Dat betekent dat zij geen gelijke bescherming tegen geweld hebben. De overheid heeft dus een mensenrechtelijke verplichting om geweld tegen vrouwen te voorkomen en bestrijden. Als de overheid dit onvoldoende doet, kunnen de verschillende mensenrechten in het geding komen.

Bijna de helft van de Nederlandse vrouwen (45%) vanaf 15 jaar heeft er mee te makem, zelfs met de dood toch gevolg. Dat dat moet stoppen mag duidelijk zijn. Maak melding als je een geval vermoed en kom in actie.

De coronapandemie heeft geleid tot meer geweld tegen vrouwen en als er niets verandert, verergert de situatie. Dat is de boodschap van de Verenigde Naties, die 25 november hebben uitgeroepen tot 'Internationale dag voor het uitbannen van geweld tegen vrouwen'.

De Wereldgezondheidsorganisatie meldde eerder dit jaar dat een op de drie vrouwen wereldwijd te maken krijgt met fysiek of seksueel geweld, meestal gepleegd door hun partner.

Black Mess matters

Black Friday is traditioneel de dag na Thanks Giving in de US. Iedereen is dan vrij en traditiegetrouw is deze dag de start van de inkopen voor de kerstdagen met spectaculaire aanbiedingen en kortingen. Je raadt het al: compleet gekkenhuis. Net als Valentijn en Halloween nemen wij deze traditie over, ook al hebben we geen Thanks Giving. Maar ach in dit land is er altijd een reden voor een feestje met bijbehorende acties. Inmiddels is het festijn uitgegroeid tot een hele week waarin je wordt plat gemaild, vlogs uitpuilen van reclames, net als social media. Beetje too much wat mij betreft, so much for onderscheidend vermogen. Want de Nederlander gaat nu eenmaal voor korting. Gelukkig ligt de focus hier op online. Want krijg de gekkigheid als op bijgaande film maar eens Coronaproof op de winkelvloer. Onvoorstelbaar toch......

Hot & Cold

Na 4 jaar postorderbranche krijg je mij zo maar niet van de leg meer met een paar dildo's. Het hoort er gewoon bij als de nood aan de man of vrouw is. Ik vind dit wel een verfrissende nieuwkomer die online en op socials niet ongezien bleef. Maar het logo lijkt wel heel erg op die van de grootste ijsfabrikant van dit land. En los van de grap van Phillip Geubels over raketjes zie ik geen enkele link. Kies dan toch zeker voor een eigen stijl, want dit is echt categorie heel jammer. 

Voor de liefhebbers hierbij de sketch van Phillip. Let wel hierna kijk en eet je nooit meer normaal een raketje.

De echte helden van de Corona Crisis

De Duitse Bundesregierung heeft de coronacampagne #besonderehelden gelanceerd om jongeren te ‘bewegen’ niks te doen deze winter. Hiervoor presenteert het een aantal video’s waarin op humoristische wijze in retrospectief teruggekeken wordt op de coronawinter van 2020.

 

Gedurfd refereren de Duitsers met de campagne aan het precaire onderwerp van de Tweede Wereldoorlog en vergelijken ze de omstandigheden van toen met die van nu.

 

Uiteraard was er veel aandacht voor de gedurfde campagne en een beetje kritiek, maar de gevreesde, grote aversie bleef uit. Met de juiste intentie is er ook niks mis mee en bovendien effectief. Dit spreekt jongeren dus wel aan.

De kracht van kwetsbaarheid: het vervolg in Dare to lead

Gebruikmaken van kwetsbaarheid is misschien wel een van de moeilijkste opdrachten voor de huidige generatie marketeers. Bedrijven die zich kwetsbaar op durven te stellen, winnen aan geloofwaardigheid en dat wordt beloond. Volgens de Amerikaanse socioloog Brené Brown hebben authentieke managers het lef om zich kwetsbaar op te stellen. In haar boek Dare to Lead moedigt Brown werknemers en managers aan om te leiden ‘zonder pantser’.

Een pantser is volgens Brown een defensieve tactiek die je gebruikt als zelfbescherming. Denk aan perfectionisme, niet mogen falen, machtsmisbruik, maar ook het gebruiken van cynisme of een overkritische houding. Deze technieken lijken je te beschermen, maar in werkelijkheid houden ze je tegen om te groeien. Pas als je je kwetsbaar opstelt en openstaat voor situaties waarvan je de uitkomst niet zelf kunt beheersen, kun je verder komen, zo stelt Brown.

It's happening

Een tijdje terug had ik het al over deze ambitieuze nieuwe omroep. Nu anderhalve maand na de oprichting en aankondiging heeft Omroep Zwart al bijna 30.000 leden, nog iets meer dan 20.000 te gaan. Blijkbaar spreekt dit nieuwe geluid aan.

De zender wil meer diversiteit en meer kleur op de Nederlandse televisie en radio krijgen. Akwasi is het boegbeeld en een van de bestuurders van Omroep Zwart. Achter het initiatief zitten tal van Amsterdamse organisaties, zoals Paradiso, de Melkweg, kledingmerk Patta en muzieklabel Top Notch.

Ik volg dit avontuur met interesse en ben heel benieuwd wat ze uiteindelijk extra brengen en toevoegen aan het huidige omroepbestel. 

The moment

Ik dacht zaterdag al wat ziet dat er cheap uit voor een persconferentie over de stand van zaken rondom het verlies van Trump. Eindelijk was het zover: het oranje gevaar wat 4 jaar lang de US, het nieuws en Twitter domineerde werd op gedegen, vakkundige wijze van zijn podium gevaagd.

Uiteraard volgde een weerwoord bij monde van de advocaat die een rechtsgang aankondigde. Maar in plaats van het beoogde Four Seasons Hotel werd de parkeerplaats van een gelijknamig tuincentrum geboekt in Philly. Daar sta je dan je verhaal te doen met zicht op een sexshop in de schaduw van een crematorium. De plek had niet treffender gekozen kunnen worden. Om je te bescheuren toch.

The Comeback Kid: Uggs

Daar zijn we weer hoor, terug van weg geweest: Uggs. Terwijl ik van Croggs oprecht kan gruwelen, ben ik verknocht aan deze vormeloze bontjes. Want heel eerlijk behalve warme voetjes en een comfy look doet ook dit schoeisel net als die gruwelijke Crogs echt niets voor je. Voor mij zijn ze echter nooit uit beeld geweest, sterker je kunt er mij praktisch in uit tekenen in mijn vrije tijd, En nu kunnen ze fashion wise ook weer gelukkig, maar dan wel de ultra korte variant uiteraard in de iconische chestnut kleur, my alltime fave. Menig celeb is er al in gespot. Op naar mijn zesde paar vrees ik, never fashionably late.

Black is my happy colour

Als je alle kleuren van een verfpalet mengt, krijg je zwart. Dat leerden we al op de kleuterschool, althans ik wel. Het is dus een kleuroverstijgende kleur. En dat is precies de beeldende verwoording van de intentie van Omroep Zwart in 1 zin.

De introductie met een zee van zwarte vlakken in posts kan een tijdje terug niemand zijn ontgaan op social media. Ik dacht toen ja het zal, zeker na alle commotie rondom Famke Louise en consorten. Ik was de hypes op socials wel een beetje zat namelijk met dat legioen niks te melden influencers.

 

Maar gisteren bij Jinek kwam Akwasi, naast Gianni Grot 1 van de oprichters van de nieuwe omroep deze intentie toelichten en dat intrigeerde mij. Want ik vind het in basis wel een heel goed idee en een echte toevoeging van het huidige omroepbestel. En wat mij betreft ook 1 van de eerste echte serieuze stappen in de grondgedachte van #blacklivesmatter.

 

Akwasi kwam ook nog even terug op zijn Zwarte Piet tirade op de Dam. Zelf ook geschrokken van zijn toon in het heetst van de strijd en bovendien het beeld wat door de media volledig op de spits gedreven is door juist alleen die ene uitspraak van een lang betoog steeds weer opnieuw uit te lichten.

Nu is het zaak 50.000 leden te werven om van start te gaan. In de tussentijd wordt vast online een begin gemaakt via Youtube en andere social media. Ik ben in ieder geval heel benieuwd en geloof absoluut in de juiste intentie van deze omroep. Laat al dat ongeziene talent maar eens van de buis knallen. Ik laat me meer dan graag verrassen.

The Blues: 75 jaar VN & vrijheid

We zouden door al het gedoe rondom - jeweetwel - bijna vergeten dat we 75 jaar geleden bevrijd werden en de VN is opgericht. Al is onze vrijhreid nu door andere zaken beperkt, is het wel een groots moment om bij stil te staan. Ter ere van dit feit worden deze week diverse Brabantse gebouwen in VN blauw uitgelicht, zo ook het paleis in Tilburg, de basiliek in Oudenbosch, Slot Loevestein en het stadhuis in Oisterwijk. Gezien de blauwe huiskleuren van La Ming besteden we daar uiteraard aandacht aan, hoe mooi en indrukwekkend om deze symbolische gedachte zo vorm te geven.

Bubble BizNiz

Als je al dacht dat er onder de bodem van domheid geen kruipruimte zit dan ben je gisteren door Arjen Lubach toch wel keihard uit je droom geholpen. Als je ze alleen al ziet staan voor de tweede kamer de complotactivisten met hun geschreeuw. Mijn god met verbazing kan ik daar naar kijken. Dat je daar ook tussen wil staan. En nee dat heeft niets meer te maken met vrijheid van meningsuiting. Dan ben je gewoon echt de weg kwijt en nog net in staat om niet in de keuken te kakken. En dan laten we alle hobby virologen en opvolgers van Rutte op de tijdlijnen van social media nog even buiten beschouwing.

Maar dan het inzicht hoe dit komt: de algoritmes van social media die ervoor zorgen dat jij vooral krijgt te zien waar je om vraagt. Ook niet nieuw want zo werkt de techniek van retargeting al jaren gestoeld op een afgestofte waarheid uit de DM cirkel: bied aan wat ze al eerder kochten en je scoort als nooit te voren. Op zich niks mis mee om aan te bieden waar iemands interesse ligt. Maar als je dan gaat denken dat de bubbel waar je ongemerkt in terecht komt ook de werkelijkheid is, dan gaat het dus echt pas goed mis.

 

Nogmaals: verstand is niet te koop. Grote borsten, strakke billen, platte buik behoren allemaal tot de mogelijkheden. Maar tegen domheid is geen kruid gewassen. En als ook nog allerlei influencers waaronder Lange Frans en famous wannabees als Willem Engel zich tot deze zwakkere doelgroep richten en de troepen leiden is het eind echt zoek in het halen van iets wat op gelijk lijkt. Deze mensen zou je juist tegen zichzelf moeten beschermen.

 

Lubach liet in dit item helder zien waar het mis gaat waarvoor hulde. Het maakt tevens duidelijk dat de behoefte aan mediawijsheid groot is als dit voor zo veel mensen onbekend was en leidt tot dit soort toestanden. Maar ook de vraag of grootmachten als Facebook en Google zo hun geld willen verdienen en dat ter discussie stellen. De vorige Facebook boycot is vanuit adverteerders compleet mislukt, wat het probleem eens te meer duidelijk maakt. 

10 jaar Insta fabulous

Deze week bestond Instagram 10 jaar: het platform waar het niet gaat om het delen van andermans content maar juist individuele creativiteit wordt gestimuleerd. Veel celebs, maar zeker ook de plek waar ieder meisje een ster mag zijn in selfies met heerlijke filters die iedereen knap maken. Of de plek om je kunst of talent te laten zien: fotografie, schilderijen, dansen. Alles kan en mag. Openbaar op de feed maar ook met afgesloten ruimte voor privé in de stories en interactie via DM. Hier bouw je je eigen tribe van volgers geheel naar eigen smaak en inzicht.

Bijkomend voordeel: het aandeel "schoolpleinmaffia" is hier beperkt. Geen mijn kind is jarig posts met cheesy collages of ik brand een kaarsje en sta op tegen kanker statements. Daarom zie je ook relatief veel generatie Z op Insta, want mama is hier niet. Hoe pijnlijk ook, maar wel zo waar. Ik snap het nog ook.

 

Dus ben je de mainstream meuk op FB wel zat, get your glam on the gram en leef je uit! Follow me @carolalae of @lamingmarketing #brandingstories #feelgoodcontent.

Dress Red Day

Dat vrouwen anders zijn dan mannen is geen verrassing meer, maar ook op medisch vlak verdient dit aandacht. Bijvoorbeeld voor hart -en vaatziekten, de signalen en risico's zijn onder andere door hormonale invloeden helemaal anders.

Om hier de aandacht op te vestigen is het 1 keer per jaar en wel vandaag Dress Red Day. Bewustwording voor hart -en vaatziekten bij vrouwen onder aanvoering van de Hartstichting. ik draag zelf zelden rode kleding, maar wel iedere dag een beetje rood, opvallend op mijn lippen. Echt mijn kleur, als ik het niet doe, vragen mensen of ik ziek ben, echt waar. Dus doe mee vandaag met jouw touch of Red voor deze belangrijke kwestie.

Op me Monnie

En dat betekent dus niet dat je op je mondje gevallen bent. Want het feit dat influencers niet geschikt zijn voor Postbus 51 of überhaupt overheidscommunicatie in het algemeen kwam deze week tot een heel pijnlijk serieus hoogtepunt met de #ikdoenietmeermee #freethepeople campagne.

Famke Louise dacht ook nog eens geheel naïef haar punt extra te moeten maken aan tafel bij Jinek, wat weer pleit voor haar lef hoe dom haar uitspraken ook waren. Terwijl de rest van de Braderie DJ's ( zoals deze gekscherend naar mijn grote pret werden genoemd op socials ) vooral zwijgend straalden door afwezigheid, inclusief dansleraar Willem Engel en onder de radar doken in de heg van vergetelheid. 

Wederom had Famke zich laten verleiden om namens haar "matties" volledig onvoorbereid en niet ingelezen over de materie op TV de hete kastanjes uit het vuur te halen. En wederom lieten ze haar in de stront zakken toen het lastig werd. Deze naïviteit en haar lef is waarschijnlijk het raakvlak wat ze met haar volgers heeft, maar tevens zo het bewijs dat ze bij deze serieuze zaken niets te zoeken heeft.

Gelukkig kreeg de hele actie zo veel tegengas dat de een na de andere influencer de hashtag en het filmpje  van het account verwijderde, Famke Louise ondanks haar excuses een belangrijke opdracht verloor, daar ga je dan met je monnie en de actie uitgaat als een nachtkaars, nu het virus nog. Dus nogmaals #ikdoewelmee en #flattenthecurve. Nog grappiger vond ik overigens alle varianten op #freethepeople, OMG hoe mensen dat uitspreken, hilarisch: fruit de peeploule, vooral dat.

Strike a pose

Na de Black lives matter demonstraties zei de hoofdredactrice van de Amerikaanse Vogue. Anna Wintour, al beterschap toe in de keuze en kansen voor modellen. Dat bleef in Nederland niet aan dovemans oren besteed, want de Oktober editie staat geheel in het teken van de Power of Youth met modellen van de openbare school van de Bijlmer die ook redactioneel hun zegje mochten doen. Geniet van deze speciale editie en dat het een voorbeeld mag zijn wat opvolging krijgt in ons land.

Influence, maar wat dan..........

Een tijdje terug werd er in Op1 gesproken over de slechte bereikbaarheid van jongeren in het Coronabeleid. Er werd geopperd influencers in te zetten om dit te verbeteren. In de studio waren een aantal influencers aanwezig en werd direct pijnlijk duidelijk dat TV toch echt een ander medium is dan Youtube, zeker nu met de extra Corona richtlijnen.

Vandaar dat een aantal het nodig vondt in eigen vlogs hierop terug te komen. wat ook meteen duidelijk maakte dat ze het moeten hebben van hun bereik en niet de inhoud. Mijn god wat een bijzondere visies en theorieën. Wat mij betreft zonder script: NIET DOEN of selectief zijn met welke influencer je werkt. Met de beste intentie gedaan, maar dit onderwerp vraagt toch wat anders dan hometours, mugbangs en fashion shoots.

Ik zou gaan voor een tussenvorm, want een beetje influencer laat zich ook echt niet vertellen wat ze moeten zeggen. Een podcast met een talkshow karakter waarin dit enigszins gestuurd zou kunnen worden, zou een alternatief kunnen zijn waarin goed bereik en juiste boodschap samen komen. Het beste van 2 werelden!

Oude liefde roest niet

Ik werkte jaren geleden ruim 6 jaar voor dit mooie merk. Ze gaan met deze commercial terug naar hun roots: de kracht van de coöperatie.

 

Hiermee claimen ze weer hun positie midden in de samenleving. Als grootste sponsor van Nederland tonen zij betrokkenheid en claimen lokale verankering van de organisatie.

 

Ze doen zonder meer niet alles goed, maar als ze het doen, doen ze het grondig: Sponsor van nationale teams tot aan de lokale clubs. Mooi hoe de belangrijke rol van lokale clubs wordt gezien en dat dit met focus op lokaal centraal ook wordt neergezet.

Introductie van de week

Al een tijd werkt Zeeman aan haar nieuwe marktpositie: Dat het prima is bij hen te kopen. Eigenlijk ben je een beetje gek dat niet te doen en een dief van je eigen portemonnee, zoals we dat in de volksmond noemen. Dat begon al met de bruidsjurk voor een prikkie een hele tijd geleden. Die kreeg deze week een opzienbarend vervolg met het no bullshit parfum: LUCHT. Dit luchtje was binnen de kortste keren uitverkocht. Bewijs dat het ook kan zonder allerlei marketing bullshit. Juist daarmee onderscheid je je van de rest en dat wordt dus gewaardeerd! Marketing is verleiding geen misleiding, dat is duidelijk. 

Good vibes only
Tropical Lounge

Even een muziekje met een tropisch tintje aan het eind van deze bloedwarme week. Ook bij gebrek aan nieuws in deze komkommertijd gedurende de vakantieperiode hoor. We maken even een klein reisje in mijn vakantiehistorie. Zuid Amerika is mijn continent dat mag duidelijk zijn.

Mexicaanse Mariachi, je kunt in Mexico niet een drankje doen of wat eten of je komt ze tegen en ze komen persoonlijk bij je aan tafel ook nog, heerlijke muziek, een fooi waard hoor. Ik ben meteen in de stemming als ik het hoor.  Als ik Trump was zou ik nog even nadenken over die muur.

Zeg je Cuba dan zeg je Buena Vista Social Club. Nooit was ik in een land waar schoonheid en verval zo mooi samen gaan. De vrolijke mensen die iedere hoek van de straat opfleuren met hun muziek. Maar ook het onderhuidse verdriet van het volk onder de druk van het regime is voelbaar, althans voor mij. Heel dubbel en triest.

Niks Salsa want in het Noorden van Brasil is het Forro wat de klok slaat met haar aanstekelijke ritme, iedere avond weer lekker op de slippertjes even de heupen los hoor op heerlijke live muziek. Ik heb de cd nog steeds in de auto.

Chill Out Spot

Er is toch niets beter nu dan met een lekker muziekje op de achtergrond een beetje te chillen of als je het nog op kunt brengen een klein zwoel dansje te doen. Een tijdje terug liet ik jullie al kennis maken met de muziek van Sander Kleinenberg die nu participeert in een nieuw initiatief genaamd Black Neon. Ik ken de muziek van de vlogs van zijn partner Queen of jetlags en laat jullie graag even meegenieten op deze tropische gedag. Check this out and keep it cool!

Let's go back: Pink is always a good idea

De Tilburgse Kermis is er dit jaar als Coronavariant: de Vakantiekermis. Als ik er naar kijk word ik al helemaal triest. In de rij staan om op 1 van de pleinen binnen te mogen en dan moeite doen om 1,5 meter afstand te houden. Nou nog niet misschien dus, we doen wel een jaar zonder. Ik heb het al zo vaak gezien dat ik wel weet hoe het er aan toe gaat met de bovenklasse van het Tilburgse riool.

Roze Maandag is dit jaar officieel afgelast, al zal er best een zweempje Roze zijn her en der. Maar als drukste dag van de kermis is dit niet te doen conform de voorschriften. Daarom hier een kleine throwback naar vorig jaar. Hopelijk leidt de kermis niet tot een volgende uitbraak, we waren al een keer de eerste van het land na carnaval en dat lijkt me voldoende. Fingers crossed, enjoy and stay safe!

Let's dance into the weekend

Sander Kleinenberg Vrijmibo Mix

Laten we richting een zonnig weekend dansen met z'n allen mensen, beetje los, drankje dr bij, heerlijk'. Deze DJ is de vriend van mijn favoriete vlogger Queen of Jetlags, Noor de Groot. Kenners weten dat ik niet van de clubmuziek en house ben. In mijn tijd gingen we nog naar de disco, echt waar. Hahahaha, dansen rond het handtasje ( nee hoor, wel belegen qua leeftijd maar alles behalve smakeloos ) Deze mixjes kunnen mijn goedkeuring wel wegdragen en "voel" ik wel de juiste vibe. Dus speakers op 10 en gaan!

Black lives matter

Het heeft mij, los van de commotie in de media, de laatste tijd nogal bezig gehouden: de bewustwording rondom racisme. Want ik denk dat we allemaal weleens racistisch zijn, weliswaar zonder dat we ons daar bewust van zijn, maar we zijn het wel. Nu het nog zien en er naar handelen.

Er wordt alleen op de een of andere manier niet over gesproken. In mijn directe omgeving kreeg ik nu recent verhalen van bekenden dat ik dacht, hou op, schei uit, niet waar, dat mensen dat durven zeggen of vragen. En ik zal me daar zelf ook ongetwijfeld schuldig aan maken met mijn misplaatste gevoel voor humor. Dat je ondanks grappig bedoeld, een enorme kwetsende opmerking maakt.

Daar ligt ook de oplossing volgens mij, om een punt te creëren van wederzijds begrip en inzicht, om daar gezamenlijk een andere weg in te slaan. In de discussie rondom Zwarte Piet wendde ik mij ooit tot een vriendin van de Antillen en vroeg haar naar haar ervaring, want ik begreep het probleem niet echt, opgegroeid met deze figuur waar ik tot op de dag van vandaag overigens bang voor ben. Echt ik ga er in de winkel serieus voor op de vlucht. Zij vertelde mij over haar verdriet als kind als ze werd uitgemaakt voor Zwarte Piet op school. Toen was het voor mij klaar: dit moet anders, alhoewel ik dat gestreepte roetvlek alternatief echt niets vind, ook dat zal tijd vergen.

Wat ik aan wil geven is dat ik het belangrijk vind racisme zichtbaar en voelbaar te maken door ervaringen te delen, omdat we ons vaak er oprecht niet bewust van zijn. Praat er dus over met je omgeving, niet verwijtend maar geef aan wat het met jou doet. Daardoor wordt het realiteit en een aanleiding er gezamenlijk iets aan te doen, zodat we een keerpunt kunnen maken met zijn allen, zonder dat we onze herkomst en geschiedenis hoeven te verloochenen. Het verleden kunnen we niet veranderen, laten we nu dus het verschil maken in een nieuwe koers voor de toekomst. Let's make that U-turn together peeps. Maar daarvoor moeten we het dus wel zichtbaar maken. Als je zwijgt, bestaat het namelijk niet. Laat weten dat je gekwetst bent, hoe en waarom. Voel je vrij jouw ervaring met racisme te delen in de comments onder de post, Alle input is welkom!

Club Corona

Even wat lekkers om de week af te sluiten met het weekend in zicht. Wat afleiding in het quarantaine kluizenaarsbestaan. De rechterhand is inmiddels volledig ontdaan van de lange nagels, links hebben we er nog 4 te gaan. Dit weekend weer even zelf de wisdom hihglights te lijf met de verfkwast. Lekker muziekje erbij en wat social media vermaak en we kunnen er weer even tegen hoor. Deze zijn mij deze week opgevallen, hopelijk kun je ze ook waarderen. Fijn weekend allemaal, stayhome, staysafe en flattenthecurve, aftellen naar 21 mei hoor!

Ik **** op afstand - Merol & Lubach

Ik vind dit, los van de aanleiding, echt een lekker hilarisch nummer met een goed ritme en humorvolle spitsige teksten. 

"Je weet dat ik het durf,geef me een seconde en ik flatten je curves"....... Oh lala

Als de horeca weer open mag, maar hoe dan ? Cafe Peanuts in Tilburg (voormalige Wijn) in de Stadhuisstraat geeft het goede voorbeeld. De frituur staat al aan!!!

DJ Sander Kleinenberg, LOCKDOWN MADNESS,

"man" van mijn favoriete vlogger Queen of Jetlags, Noor de Groot, mixte een speciale quarantaine set aan elkaar op hun dakterras in Amsterdam op Koningsdag. Enjoy this special edition. Zelfs ik kan deze beats waarderen, lekker housje hoor!!! Party is aan!

Corona Cocktail

Even wat luchtigs en een paar mondkrullers als opwarmer richting de vrijmibo. Want wat een tegenvaller deze week. Of was ik de enige die hoopte op wat meer lucht in het leven en je werkzame bestaan.

 

Ik hou ook mijn hart vast voor ondernemend Nederland en met name de Tilburgse horeca die met een matige carnaval door het stormachtige weer zonder optocht nu ook geen omzetpiek van de kermis tegemoet zien. Benieuwd wie gaat overleven, zonder deze 2 omzetmomenten die een jaar kunnen maken.

 

En dit heeft niets meer te maken met buffers en juiste bedrijfsvoering. Deze ramp en de vergaande gevolgen had niemand kunnen voorzien. Daarom moeten in het pad naar de weg terug, ook economische consequenties worden meegenomen.

 

Fijn voor die kinderen dat ze weer mogen sporten. En alle onderliggende redenaties zijn logisch, maar ze houden nu eenmaal niet een economie draaiend. Of we moeten kinderarbeid weer willen invoeren.

 

Lijkt me een slecht plan, dus laten we hopen dat deze 3 weken die we nog te gaan hebben snel voorbij gaan en dat we de trend van de dalende cijfers vast kunnen houden, want ook die boodschap was deze week duidelijk. Hierbij wat favoriete Corona luchtigheden van de afgelopen tijd om de aandacht af te leiden en de tijd te verdrijven. Fijn weekend! Stay home, Stay safe en flatten the curve. Hoe sneller hoe dit voorbij is hoe beter!!!

KPN - Ode aan Nederland

Op afstand maar dichter bij elkaar dan ooit

Ik ben altijd erg benieuwd hoe wordt ingespeeld op de situatie en in dit geval nog wel een crisissituatie. Door de techniek vervullen providers daarin momenteel een absolute rol, zowel zakelijk als prive, die KPN hier ten volle pakt en op emotie ook de juiste snaar raakt. Helemaal raak!

Zeeman - Iedereen een held op sokken

Je hoeft niet in de zorg te werken om een held te zijn, al zijn we er inmiddels wel achter hoe schandalig kapot bezuinigd deze beroepsgroep is de afgelopen jaren. En ondanks dat staan ze allemaal als een huis om de gezondheidszorg nu overeind te houden. Dat applaus mag dus zo snel mogelijk worden omgezet in klinkende munt na deze crisis.

Maar laten we ook niet de helden vergeten die thuis blijven om te werken en zo levens redden door besmettingen te voorkomen. Die weken opgesloten zitten in eigen huis, kinderen onderwijzen en het werk online gewoon laten doorgaan. Ook dan ben je een held, treffend verbeeld hier door Zeeman. Prachtig in eenvoud!

Ode aan Tilburg "Hier adem ik vrij"

Legendarische uitspraak van Willem II. Tilburg wars van ijdeltuiterij. Bij gebrek aan werk maakten cameraman Alex de Bont en geluidsman Olivier Nijs deze film over Tilburg in Coronatijd ondersteund door de muziek van de gelijknamige musical. Prachtig en ontroerend de stad met rauwe randje zo te zien. Brok in mijn keel. 

Partyzone

Laten we met de vrijmibo in zicht vast even in de stemming komen, ook al is deze waarschijnlijk virtueel. Bij het aanzicht van een vliegtuig kan ik inmiddels bijna emotioneel worden. Dus ik ga zeker zorgen dat ik op de eerste de beste vlucht zit! Maar always remember, in your mind you can be anywhere peeps. Enjoy the weekend!

Cave Corona

Bloesempark Amsterdamse Bos

Na een week lang braaf de regels volgen dachten velen blijkbaar,  zo ff een frisse neus halen en de kinderen uitlaten. Je zou bijna denken dat ze in Amsterdam nog nooit een bloesemtak hebben gezien. Weten we ook meteen waarom die ring zo strak er omheen is gelegd. Vol water laten lopen en ze kunnen geen kant meer op!

Hornbach, altijd wat te beleven

Met verbazing heb ik al een aantal keer deze commercial van Hornbach voorbij zien komen, vol wippende insecten. Ik begrijp het belang van insecten in je tuin. Maar moet je dat zo duidelijk maken? En het zal toch niet om die reden afgelopen weekend zo druk zijn geweest daar? Dat ze ff gingen kijken hoe het ook alweer in zijn werk ging. Mijn god er is wat afgeklust dit weekend hoor ten koste van social distancing.

Coronaoke

Er zijn veel initiatieven om de gedachten een beetje te verzetten, deze Youtube serie van Robbie williams is er 1 van. Gewoon ff wat anders passend in de geest van deze tijd, ff die knipoog en glimlach die de zaak verlichten, gewoon een tussendoortje. Vele challenges zagen hun revival op social media en stroomden er weer hartjes, lichtjes en bloemen over Messenger. Hoe irritant ook soms, maar mensen hebben weer oog voor elkaar, laat dat dan de grote plus zijn van de situatie.

Peeps, stay safe on the couch and flatten the curve !!!

Club Carnaval

Vorige week werd er een aanvraag gedaan Carnaval op de werelderfgoedlijst te plaatsen. Eigenlijk is dat ook wel terecht, al voelt het ook als iets net te groot bij mij. Maar het is ook echt wel een stukje cultuur waar ik jullie hier een beetje in mee probeer te nemen. Het is inderdaad iets waar je mee bent opgegroeid bent of niet. Iets wat er langzaam insluipt als je uit het Zuiden komt, een langzaam ontwakend gen. Je houdt er van of niet, ieder zijn ding. Welkom in Kruikenstad!

Ik hou er wel van, maar ben helaas gezegend met een vriendenkring die na het baren van een kind, een eigen leven hebben opgegeven. Dan zijn ze in eens nergens meer van en word het verlaten van bank en huispak blijkbaar een levensbedreigende uitdaging. Dan wordt het gedoe en haak ik dus ook af, laat maar zitten. Maar ik kan er nog steeds van genieten hoe de stad langzaam tranformeert naar een oranje-groen bruisend bolwerk van feestende mensen. Net als met Roze Maandag kent iedere straat en plein in het centrum zijn sfeer en thema, ook hier voor ieder wat wils. 5 dagen lang een programma vol ambiance.

Op recht heb ik me altijd verbaasd over het beeld wat bestaat buiten Brabant over Carnaval, wat overigens compleet anders dan in Limburg, zelfs tussen steden hier is een groot verschil. Daaraan zie je ook dat het wel degelijk cultureel is, een feest van loslaten en de boel de boel laten, gerelateerd aan het Katholieke geloof met zelfs een mis op Zondag, veel schijnheiliger wordt het inderdaad niet. Maar het is echt meer dan 5 dagen lang alleen maar zuipen en vreemdgaan. Mijn god, ja al die schreeuwerds van boven de rivieren hopen daarop als ze hier zijn, met alle gevolgen van dien.

 

Vorig jaar werd ik op zaterdagochtend aangehouden door zo'n gezelschap op zoek naar de optocht. Maar die is dus pas op Zondag in Tilburg. De intocht van de Prins is op zaterdag , verwarring alom, maar feest is er overal, dus eindgoed algoed. Ik heb denk ik een kwartier plat in mijn auto gelegen van het lachen om die oude bak vol met geile Teletubbies, nee werkelijk, draag me weg........ Zelf ben ik eigenlijk nooit verkleed als iets en zeker geen kiel. Ik hou het altijd meer een beetje op iets van een tropische verrasing met veel veren en een mysterieus masker met een zwarte Magica basis.

Het leukste van Carnaval vind ik meezingen en dansen tot ik mijn stem kwijt ben. Dat ging een stuk makkelijker toen ik nog rookte, maar goed niveau Bonnie Tyler zitten we snel als we een beetje hard doorzingen. Dat is ook de reden dat ik nooit carnaval in Limburg vier, want die liedjes versta ik niet eens, laat staan dat meezingen een optie is. Hierbij dus ook mijn faves in muziek voor een dansje en s goed te kweekeeen. Meese moakt er wa van. Zot zen is zo gek nog nie!

Welcome in Pink Paradise
 

In 1990 was een redacteur van de Gaykrant belast met de evenementenagenda op een zomerdag waarop werkelijk het halve land al op vakantie was. Ook op de Tilburgse kermis was het komkommertijd, zeker op deze maandag, echt op zeker de slechtste dag qua bezoekers. 

Zijn hoofdredacteur ( Henk Krol ) aanschouwde en constateerde  dit ook vanaf het balkon van zijn ouders aan de Paleisring. Zo ontstond het ludieke idee een gay get together evenement aan te kondigen op de nostalgische kermis en de rest is geschiedenis......

Deze eerste spontane editie trok namelijk best een behoorlijk en aardig publiek wat in het oog sprong en sfeer bracht. Aanleiding om een en ander te formaliseren in Stichting Roze Maandag vanuit Tilburgse gemeente en horeca om het initiatief meer rukbaarheid en bekendheid te geven.

Het jaar daarop werd Roze Maandag groots aangekondigd in de Gaykrant, wat zelfs uitgroeide tot een eigen  bijlage. Van heinde en verre zette op de eerste kermismaandag gay minnend Nederland koers richting Tilburg. Vanuit Amsterdam onder leiding van IT icoon Manfred Langer die met een legendarische entourage in een volle bus Tilburg bezocht en daarmee het landelijke nieuws haalde.

Inmiddels is Roze Maandag de drukste dag van de kermis met 200.000 tot 300.000 bezoekers van de in totaal 1 miljoen kermisbezoekers, dus komt dat zien en join the crowd, you are more than welcome! Vergeet vooral niet een Wuppie te kopen die tradtiegetrouw worden verkocht ten bate van het Aidsfonds en passeer even het regenboog zebrapad op de Heuvel ter ere van het 25 jarig bestaan van de Stichting Roze Maandag.

Leeuwinnen Lounge
 

Wat had ik hier vandaag graag een euforisch stukje weggeschreven over onze vers veroverde wereldtitel, maar helaas. Wedstrijd na wedstrijd groeide het vertrouwen, trots en overtuiging dat de Leeuwinnen het gingen flikken. Helaas bleek de US gisteren in de finale een trapje te hoog, geen schande om daar van te verliezen, lijkt me. Want we stonden mooi wel in de finale van het WK in de korte geschiedenis van het Nederlandse damesvoetbal. Laten we terugblikken op deze geweldige prestatie met alles wat daarbij kwam kijken. Hulde aan het Oranjelegioen die zich in iedere stad buiten het stadion op de kaart zette en bij iedere wedstrijd van zich liet horen. Een terugblik hier met gegarandeerd kippenvel. En de euforische momenten en aanhakers op weg naar de finale op een rij!

Commercial, Whats app en Youtube

Na de overwinning van zaterdag zijn we dan echt los. ING pakt uit met een nieuwe commercial, een emoji voor Whatts app is onderweg en bekijk zeker even het YouTube kanaal ING Only Football. Zie hier de introductie met Jackie Groenen en abonneer je meteen zodat je niets meer mist.