google30ecf8c577a990d2.html
Zoeken
  • Miss La Ming

Blog okt: De kunst van verleiding


Het marketingvakgebied wordt vaak in verband gebracht met misleiding, iets te vaak naar mijn zin en zo niet nodig. Misleiding klinkt nogal goedkoop en daar wil toch echt niemand mee geassocieerd worden. Zelf zie ik het vakgebied veel meer als de kunst van verleiding. Niet mensen zaken opdringen die ze helemaal niet nodig hebben. Maar juist inspelen op behoeften met toegevoegde waarde die sympathie opwekt, zodat als ze jouw product of dienst nodig hebben, jij de eerste bent aan wie gedacht wordt.



Daarom leg ik in mijn marketingplan altijd de nadruk ik op het verhaal dat vertrekt vanuit jouw persoonlijke drijfveer, zodat ze je leren kennen en waarderen om de toegevoegde waarde die je biedt vanuit jouw expertise en ervaring. En dat heeft niets te maken met misleiding maar vanuit oprechtheid mensen willen helpen. Daarmee creëer je als merk sympathie en voorkeur. Een soort “vrijage” voorafgaand aan het uiteindelijke keuzemoment. Dat klinkt toch veelbelovend!



Zelf kan ik genieten van dit proces en de voelbare effort die wordt geleverd in mijn klantervaring. Maar dat zal ongetwijfeld beroepsdeformatie zijn, altijd alert op hoe over dingen is nagedacht en zijn ingevuld voor de ultieme klantbeleving. Er zijn zelfs merken waar ik bij de aanblik al emotioneel kan raken zo mooi ik ze vind, niet alleen op uiterlijk maar vooral door het verhaal achter het merk, want dat is wat je onderscheidt van de rest, jouw persoonlijke drijfveer en niet de vorm of de kleur.



Het is belangrijk dit verhaal consistent en consequent richting je doelgroep te brengen in inspirerende content die prikkelt en toegevoegde waarde biedt. Alles om je merk en centrale boodschap te laden en waar en tastbaar te maken: laat zien dat wat je zegt waar is als ultieme bewijsvoering voor jouw unieke positie in de markt. Dan heb je verder geen opsmuk nodig. Dat kan om het plaatje compleet en af te maken, maar gaat je zeker niet redden als je verhaal in basis niet goed staat of klopt.



Dan heb je dus ook geen cheap ass trucjes meer nodig als kortingen, give aways, winacties en claims die niet waar zijn. Daarin herken je dus de echte marketeer die bouwt aan een mooi merk waar hart en ziel in verloren gaan, een klantenmagneet die trouwe klanten aantrekt en geen koopjesjagers. En dan vertrek je dus niet vanuit een resultaat als meer omzet maar vanuit de wil anderen te willen helpen met jouw specialiteit: de drijfveer. Niks zweverigs aan, maar juist spot on shinen en klanten aantrekken als nooit te voren met jouw verhaal.

28 keer bekeken