google30ecf8c577a990d2.html
Zoeken
  • Miss La Ming

Blog Sept: Het gras van de buren



Wat waren we vol van goede intenties toen we maanden geleden met Corona werden geconfronteerd, want het was wel duidelijk dat we te ver waren gegaan. Hoe we de wereld hadden leeg gezogen ten koste van eigen behoeftes. En al snel werd uitgesproken dat het anders moest en bleken zaken waar eerst verzet tegen was in eens wel mogelijk te zijn: winkel lokaal, werk thuis en zet in op duurzaamheid.


Nu is er altijd nog wel wat te verbeteren en lijkt het gras bij de buren altijd groener, maar het kan en hoeft ook allemaal niet in 1 keer. Maar laat nu wel zien dat je stappen zet en dat het niet een sociaal wenselijke imagoshow in crisistijd is geweest. Net als dat applaus voor de zorg die nu met 2 fooien het bos in worden gestuurd, daar mogen we met de verkiezingen toch wel even scherp op zijn dacht ik zo.


Gelukkig zien we links en rechts wel wat opvallende grootse initiatieven ontstaan die de juiste richting ingaan: H&M die vorig jaar al het voorbeeld stelde met een duurzame collectie zet nu de vervolgstap met duurzame verpakkingen, zodat de toename van online shoppen niet nog eens een extra impact maakt op de footprint. Dit voorbeeld wordt overigens gevolgd door meerdere online aanbieders. Heineken die in Nederland nog groener wordt door 100% groen haar bier te brouwen, met als doel in 2030 volledig circulair te zijn. Supermarkten bieden steeds meer duurzaam, biologisch en vegetarisch assortiment en geven zo veel mogelijk meer inzicht in hun leveranciers.


Lokaal zien we trouwens steeds meer interesse in echt lokaal aanbod rechtstreeks van het land bij bijvoorbeeld boerderijwinkels. Dan weet je wat je koopt en zie je ook nog eens direct waar het vandaan komt. Daar is nu ook meer tijd voor, omdat we door thuiswerken de file uren anders kunnen besteden. Wat eerst door te veel bedrijven niet als mogelijk werd geacht, bleek nu noodgedwongen toch wel te kunnen. In de serie waar een wil is, is een weg en nood breekt wet. 2/3 geeft nu al aan thuis te willen blijven werken, omdat het de productiviteit en flexibiliteit ten goede komt.


Alleen maar winnaars dus en natuurlijk kan het allemaal nog veel beter, maar de eerste stappen zijn gezet, nu is het een kwestie van deze lijn vasthouden en doorpakken. Want als duurzaam onderdeel is van je positionering dan is nu het tijd om door te pakken en je strategie zichtbaar en tastbaar te maken in aansprekende scherp uitgewerkte proposities en bedrijfsmodellen. Doorbreek de gevestigde orde op duurzaamheid! Het gras van de buren is altijd groener maar de tijd van alleen een verhaal verkondigen vol met intenties en hartjes tijdens een crisisfase doorspekt van het samen gevoel ligt echt achter ons nu hoor. Tijd voor actie, iedere stap is er 1 dus laat maar komen die transitie. Voor hulp, inspiratie en een scherpe blik weet je me uiteraard te vinden.



41 keer bekeken