google30ecf8c577a990d2.html
Zoeken
  • Miss La Ming

Freddy

In mijn vorige blog had ik het over duurzaamheid en hoe je dat onderdeel maakt van je merk en strategie, een sterk merk ook nog. En daar wil ik nu even op terug komen. Ik noemde ze al als voorbeeld: Heineken. Hoe een groen merk nog groener wordt. Als onderdeel van een globale strategie: Brewing a better world.


Want ze pakken het zeker niet klein aan bij Heineken, geheel in het gedachtegoed van de nestor Freddy Heineken, die destijds zelf naar de USA ging om zijn bier daar op de markt te zetten. Net als dat hij na zijn ontvoering zelf de jacht opende op de daders. Dat zegt iets over iemand en over het merk waar iemand achter staat.


Die daadkracht laat Heineken nu ook zien op het gebied van duurzaamheid. Er zijn onder andere windmolens en grote hoeveelheden zonnepanelen geplaatst. Sinds 2018 is het gebruik van biogas opgestart die inmiddels volledig operationeel is. Het einddoel is om in Nederland in 2030 volledig circulair te zijn met brouwerijen die volledig klimaatneutraal zijn.


De afgelopen tijd zijn hele mooie stappen gezet, onder andere door het verder opschalen van biogas en zonne-energie. Sinds vorige maand wordt het moedermerk Heineken voor de Nederlandse consument met 100% groene energie gebrouwen. Dat geldt voor alle product- en verpakkingsvarianten die in de Nederlandse markt onder het Heineken merk vallen, inclusief Heineken 0.0.’


Zowel de thermische als elektrische energie die in de brouwerij worden gebruikt bij de bierproductie en de verpakkingslijnen voor al het bier voor de Nederlandse consument is duurzaam opgewekt. Dit gaat om zo'n drie miljoen hectoliter bier per jaar. De groene energie bestaat uit zonne-energie, windenergie en biogas uit afvalzuivering. Biogas wordt gewonnen uit het afvalwater van de eigen brouwerijen in Zoeterwoude en Den Bosch en aangevuld met biogas uit de afvalzuivering van het Waterschap Aa en Maas.


Groene energie wordt echt als een onmisbaar, nieuw ingrediënt in het bier gezien. Wind en zon zijn net zo belangrijk als hop, water en gist. Door het gebruik van duurzame energie wordt Heineken letterlijk nog groener. Maar de ambitie reikt verder, de volgende stap is het op korte termijn verder verduurzamen van verpakkingsmaterialen en de kringloop van materialen verder te sluiten in Nederland.


De daad bij het woord, zo doe je dat op z'n Heinekens. Ik vind het een prachtig merk met een iconische verpakking die op kleur nu nog meer waarde heeft. Zo maak je duurzaamheid onderdeel van je bedrijfsvoering en gezicht in de markt. Het exportflesje geeft mij in het buitenland hetzelfde gevoel als het Royal Blue van KLM. Het maakt mij trots Nederlands te zijn. En het is met recht dat dit bier wordt besteld als een "Freddy", dat heeft geen toelichting nodig lijkt me.



24 keer bekeken