google30ecf8c577a990d2.html
Zoeken
  • Miss La Ming

Blog Juli: Trucendoos

Bijgewerkt: aug 24

De beste grappen groeien aan de rand van het ravijn schreef Youp in een van zijn laatste colums. En ik moet beamen dat dat ook mijn categorie humor is, grappen die eigenlijk net niet kunnen en waarvan je denkt dit heb jij niet gezegd. Ik kan dus ook zeker niet ontkennen dat ik nooit om een opmerking van Johan Derksen heb gelachen. Maar het werd op een gegeven moment wel een voorspelbaar dingetje, een serie van opmerkingen die niet kunnen waarmee je bovendien mensen behoorlijk beschadigt. Blijkbaar het enige ding waar Johan echt goed in is. Spelen op de man, en als het even kon bij voorkeur een vrouw, en niet op de bal.


En daar ging het mis met Awkwasi als absoluut hoogtepunt in een tijd dat door #blacklivesmatter de zaken toch al op scherp stonden na een hele serie beledigingen aan een divers gezelschap: homo’s, transgenders, de dames van Ladiesnight, Sylvana Simons, Sylvie Meis, Yolanthe Cabau, Manon Meijers en ik vergeet er vast nog een hoop. Johan achtte zich onaantastbaar, gesteund door de kijkcijfers en een batterij schouderklopjes van de directie van Veronica. Een zender die overigens al een tijd niet meer keihard de lekkerste is en dan moet je blijkbaar wat om de zaak in de ether te houden. Dan ga je concessies doen aan goede smaak en fatsoen ten koste van anderen. Toen de bom barste werd nog een wanhoopspoging gedaan met een best bekeken laatste uitzending om orde op zaken te stellen, maar helaas het spreekwoord stoppen op je hoogtepunt heeft nog nooit zo hard geresoneerd als die dag. Ik ben trouwens benieuwd hoe lang de heren deze resoluutheid volhouden ,want vind maar eens een andere klus voor € 600.000,- per persoon, ja je leest het goed zo’n bedrag om mensen af te branden en vernederen, week na week, onder de vlag van vrijheid van meningsuiting. Hoeveel sneuer dan dat wordt het nog? Een trucje werkt dus niet, nu niet en nooit niet, en zeker geen heel goedkoop trucje. Het is nu zaak waar te maken wat je roept, te laten zien waar je voor staat. Ook in mijn vakgebied, de nood is hoog, want het moment is daar voor maatschappelijke relevantie. En dus niet tijdens een crisis roepen samen gaan we zorgen dat en strooien met hartjes en verder niks. Of nog erger stagiaires inzetten onder het mom van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat is toch geen maatschappelijke relevantie, ik weiger dat echt uit te leggen. Dat je dat überhaupt met droge ogen hard op durft te zeggen. Werkelijk!


Denk deze zomer dus eens na over jouw rol in de maatschappij, waar ligt jouw relevantie, wat is jouw overkoepelende boodschap. Pas dan kun je inzetten op gedegen ingevulde purpose marketing. Vanuit je bovenliggende boodschap de markt betreden gesteund vanuit gedegen proposities en uitgewerkt in aansprekende content. Ik help je daar uiteraard graag bij als je er niet uitkomt. Ben slim, ben geen Johan! Geniet van de zomer en een hele fijne vakantie.







9 keer bekeken