Selecteer een pagina

Marketing Magic Maker:

Branding Stories Feel Good Content

Blog Sept: Content voor de clicks is precies niks

Photocredits: Karsten Winegeart (cover) & Patrick Tomasso (header) on Unsplash

Ik ga het er, wellicht ter verveling van velen, toch nog maar een keer over hebben. Want het lijkt steeds harder nodig te claimen: je maakt waardevolle content voor de verbinding met je doelgroep, niet voor de clicks. Steeds vaker word ik benaderd door vermeend succesvol ondernemers die iemand(?) zoeken voor hun sociale media, whatever that maybe. Meestal prik ik daar vrij snel doorheen, want ik ben geen adviseur die alleen maar dat doet, dat hoef ik hopelijk niet meer uit te leggen. 

“Als je niks te melden hebt, zijn ze je morgen namelijk alweer vergeten”, roep ik al jaren. Een stelling waar ik nog steeds achter sta overigens. Er schuilt namelijk  geen succes achter clickbait. Althans niet op lange termijn, waardoor je op die manier iedere dag weer op nul kunt beginnen. Waardevolle content begint bij een goed verhaal. Jouw verhaal met een visie voor de toekomst waar je klanten echt iets van kunnen leren. Deze waarde verspreid je met verhalen naar je doelgroep, waardoor ze steeds bij je terug zullen komen voor meer en met vragen vanuit hun behoefte. 

Zo ontstaat er een band, een waardevolle band, een relatie die zo veel meer waard is dan een kille click naar je website op een random maandagmorgen. Deze vertrouwensbasis vanuit jouw manifest is je anker voor de toekomst, want klanten komen bij jou omdat ze geloven in wat jij gelooft, niet om wat je doet en hoe je dat doet, want daarvoor kunnen ze ook naar de concurrent. Het zijn volgers van specifiek jouw verhaal, waarop ze vertrouwen richting de toekomst om samen stappen te maken. 

Dit is een relatie vanuit verbinding die zich niet laat verstoren door losse flodders op social media en one shot in the dark acties online. Waardevolle content bestaat uit verhalen herkenbaar in menselijkheid en onderscheidend op inhoud. Dit is een totaal andere beleving dan inwisselbare blogs en nieuwsbrieven, hap-slik-weg FAQ’s en kekke klikbijtlijstjes. Het zijn verhalen die er voor je publiek toe doen. Op je eigen grond, op je eigen contentplatform. 

Voorheen was je website je online voordeur. Nu is het eigenlijk een sfeervolle hangplek voor volgers van jouw visie. Niemand valt er toevallig naar binnen. Mensen komen bewust. Geen toevallige bezoekers, maar trouwe volgers. Omdat ze weten, hier valt iets te halen dat geen AI kan geven: nuance, emotie, bewijs, persoonlijkheid, vertrouwen. Verhalen die verrassen. Verhalen met een duidelijke visie of mening. Verhalen die nieuwe inzichten bieden en je op een andere manier naar dingen laten kijken.

En het is een redelijke no brainer dat dit ook zo werkt voor je employer branding. Want ook goed personeel wil voor iemand werken die ze met heel hun hart geloven en vertrouwen. Ze willen echte verhalen over mensen die fouten mogen maken, leren en van daaruit kansen krijgen. Je kunt keihard roepen dat je het beste product verkoopt of de beste dienst levert, en dat je de fijnste werkgever bent. Lever daarvoor eerst maar eens het bewijs en bouw daarmee aan vertrouwen. Dit is belangrijker dan ooit in een tijd waarin fake news en desinformatie de headlines bepalen. 

Contact

T 06-23849342

carola@lamingmarketing.nl

Photography: artists on Unsplash

Copy: Carola van Laerhoven, La Ming Marketing

Redactie: Patricia van Laerhoven, Noot van de redactie

Webdesign: Dennis van der Voort, DVDV Webdesign