Selecteer een pagina

Marketing Magic Maker:

Branding Stories Feel Good Content

Content Cave

Steeds nieuwe content bedenken is al moeilijk genoeg. Daarom inspireer ik je hier graag met mijn favoriete onderwerpen en mustsees.

Photocredits: Leeqin, Dawn Run on Unsplash  

Oranje maar dan groen

Deze week had ik het er al even kort over: de schamele oogst van het Oranje gevoel. Geen enkele campagne weet de juiste snaar te raken. Alleen ING weet nog een beetje in de buurt te komen bij het oranje gevoel. AH doet de gebruikelijke spaarkaarten truc. Jumbo pompt een voorraad synthetische oranje Chinese troep de wereld in na het Qatar debacle. Tot overmaat van ramp ook nog begeleidt door het meest afschuwelijke levenslied Koningsnummer in een oranje jasje. De Oranjebewaarder, chapeau voor deze creatieve uitspatting. 

Maar wat mij nog het meest verbaasd is het feit dat er niet 1 partij is die in deze tijden de uitdaging aangaat los te komen van het reguliere pad en een duurzaam alternatief biedt. Het hoeft niet zo moeilijk te zijn naar mijn idee: Geef bijvoorbeeld gratis bloemenzaad weg dat het land oranje kleurt. Stel je voor in het hele land Oranje bermen, tuinen en perkjes. Duurzaam, aansprekend en bio divers. 

Inspiratie update

De periode tussen opdrachten benut ik altijd om mijn kennis te verrijken en bij te schaven en me te laten inspireren door vakgenoten. Als zelfstandige is het nu eenmaal zo dat je dat vaak zelf moet doen. Niet dat ik bij opdrachten geen inspiratie op doe, maar ze huren me vaak niet in als ze het zelf al weten. Dus ging ik ook nu weer op zoek wat er voor mij aan interessants voor handen was. 

Ik merk altijd dat ik op een gegeven moment ook wel klaar ben met mijn eigen “verhaal” en er behoefte is aan een next level in mijn werkwijze. Vandaar dat ik wederom mijn tanden zette in een boek van Sinek om de Why in een breder perspectief te plaatsen. Vorig jaar resulteerde dit in “de Why the world is waiting for” in mijn ambitie bij te dragen aan duurzame groei. Als het dan toch groei moet zijn, laat het dan voor de wereld deze zijn…

Wederom bevestigde Sinek mij weer in mijn overtuiging in de infinite game dat als je purpose (why) goed is en dus een gevalletje next level, je eigenlijk nooit klaar bent. Er is in een oneindig spel namelijk sprake van een horizon zonder concreet eindpunt. Kortom een aanrader voor Start with Why gelovigen. 

In de slipstream van het oneindige spel zag ik ook het vermakelijke prentenboek Together is better. Enorm verfrissend mini bladerboek vol inspirerende quotes en eye openers van de TED Talk master zelf.

Vervolgens was het boek De ruwe diamant bijna onontkoombaar op mijn feed op LinkedIn. En eenmaal gelezen kan ik dat alleen maar beamen. Vanuit mijn visie op Koop via service is dit echt een helder handboek wat laat zien waar deze theorie vandaan komt en hout snijdt richting succes. De enorme hoeveelheid praktische voorbeelden zijn hierbij heel helpend om direct zaken in praktijk te brengen. 

Mooi om te zien dat ook hier aandacht wordt besteed aan de noodzaak van zaken als purpose en horizon met aandacht voor de Panta Rhei, omdat er altijd sprake is van verandering. Hier wordt expliciet  aandacht besteed aan de benodigde mate van wendbaarheid van organisaties om bijna als een soort van vloeibaar fenomeen mee te kunnen bewegen met de klantbehoefte in steeds veranderende marktomstandigheden.

Het is nooit klaar en dat is maar goed ook, want dan kunnen we morgen namelijk allemaal thuis blijven. 

En dan tot slot het nieuwste boek van de koning van contentland die mij eerder imponeerde met zijn alles omvattende contentbijbel. Ook hier aandacht voor de noodzaak van purpose, alleen heet het hier      je -ste in plaats van Why maar de essentie is hetzelfde. Daarnaast wordt er in Hart voor zaken gelukkig ook doorgepakt. Want ik dacht eerst, hopelijk brengt dit boek meer dan weer meer van hetzelfde. 

Niets was minder waar, want als er iets heilig is voor deze oerjournalist dan is het authenticiteit. Met een stevige marketingallergie waakt hij voor zogenaamde dodelijke contentkots. Content moet bij hem een boodschap hebben vanuit onbaatzuchtig geven vanuit liefde om van daaruit mooie zaken en oprechte relaties te laten ontstaan. In dit boek gaat hij daarin nog een stapje verder door de noodzaak van een liefdevolle organisatie met dito leiderschap te duiden. Een en ander resulteert in een ROI van de liefde die vanuit mooi zaken groene cijfers laat zien zonder dat dat een doel op zich is. Amen! Een inspiratievolle aanrader. 

Fur Babies

Ik heb geen kinderen, een bewuste keuze overigens. Ik ben die “vreemde” vrouw die het gen mist om op de roze moederwolk te willen zitten. Ieder zijn keuze, maar het is zo niet aan mij besteed. En begin er dan niet aan is mijn overtuiging, want het is nogal een opgave en verantwoording een kind opvoeden. En reken niet op papa, want die heeft een hele drukke baan. Dus na het doorknippen van de navelstreng en een rondje beschuit met muisjes in de kraamweek, is het aan jou: prettige wedstrijd. Ik heb daar bewust voor bedankt, want ik wil andere dingen doen met mijn leven.

Maar dan honden, bij alles wat ook maar op een pup lijkt, sta ik “aan”. Al vanaf mijn tweede levensjaar heb ik meerdere furbaby’s in mijn leven gehad. Ook in de modewereld zijn huisdieren een ding om de link naar het vorige artikel meteen even te maken. Karl Lagerfeld werd zo verliefd op de kat van een vriendin waar hij op paste dat ze hem deze dame cadeau deed. En de rest is geschiedenis, want Choupette groeide uit tot een icoon met een eigen Instagram account met 253K volgers en diverse modedeals waarmee ze haar eigen onderkomen en personeel financiert, ondanks dat ze de enige erfgenaam van Karl zou zijn.

Niet alleen Choupette is een bekende in de modewereld. Niveille de bull terriër van Marc Jacobs is bijvoorbeeld regelmatig model in de campagnes van niet alleen de baas, maar maakte ook uitstapjes met Tiffany & Co waardoor hij in staat is te doneren aan goede doelen om bijvoorbeeld zwerfhonden te redden.

En dan bij La Ming Marketing is de groter ster uiteraard Pepper die inmiddels helaas al bijna 10 jaar niet meer in mijn leven is. Maar zodra de situatie daar is, krijgt deze dame zeker een opvolgster. Collega’s zeiden ooit: “De hond van Carool ziet er altijd uit alsof ze iedere dag naar de tentoonstelling gaan.” Ook hier dus goed gekapt en gelakt ten tonele.Black & White always together! En toen ze overleed: “Jouw hond heeft echt geleefd als een koningin” En zo hoort het ook, we doen het goed of anders niet bij La Ming Marketing -wordt vervolgd-

Photocredits: archief La Ming Marketing ( Frans Lahaye, Tilburg )

Inspiratie

Het logo kent dus een oorsprong in de modewereld. Maar er zijn meer inspiratiebronnen voor mij in mijn vakgebied. Zoals muziek en theater, allemaal vormen om een verhaal te vertellen. Want dat gebeurt niet alleen met tekst en beeld. Deze week werd ik in eerste instantie geattendeerd op de nieuwe commercial van ING door de muziek: “This is my life” van Shirley Bassey, heel veel meer drama en recht uit het hart ga je niet krijgen volgens mij. Prachtig!

Het valt niet altijd mee frisse ideeën op stoom te houden, dat moet je voeden. Naast muziek is dat voor mij de modewereld. Dus het was voor mij een feestweek met het Met Gala in NYC onder de regie van de Grand Dame van modeland Anna Wintour, chief editor Vogue USA. En de echte trouwe volgers weten dat ik ooit de bijnaam Anna W van Bankenland had, maar dat was inderdaad 10 kg geleden toen ik nog een kekke korte bob had en ook een eeuwige zonnebril ( nog steeds trouwens).

Anyways, deze week was het Met Gala waar alleen de crème de la crème van celeb USA en de iconen van de modewereld genodigd is door Anna ( the list is heilig) en iedereen elkaar naar de troon steekt op de rode loper. Dit jaar was het thema Karl Lagerfeld te eren, boegbeeld en Icoon van de Franse modechique die ooit zei ” Personality starts where comparising ends” Heel veel scherper kun je niet zijn over Personal Branding wat mij betreft.

En dan is de link met mijn vakgebied ook meteen gemaakt. `Want je moet het verschil duiden om de doelgroep voor je te laten kiezen. En dat mag wat mij betreft inderdaad goed gekleed en gekapt, het oog wil ook wat. Geen #metoo maar gewoon eyecandy, honger krijgen mag, eten doen we thuis.

Photocredits: archief La Ming Marketing

Het schaap

Laatst had ik het over de huisstijl van La Ming Marketing. Het verhaal van hoe het allemaal zo is gelopen. Open einde is nog het logo, dus daar ga ik vandaag verder. Ik kan me nog herinneren dat ik in de briefing van de graphic designer  de wens uitschreef voor een logo als een parfum cq modemerk met een rijke historie die de tand destijds had doorstaan, bij voorkeur met een herkenbaar lettertype en een klein beeldmerk om het geheel te complementeren. Denk aan Chanel, Hermes, Yves Saint Laurent etc. 

En daar was het schaap, want een beeldmerk met een paard zou in mijn geval, los van mijn manegejaren, nergens op slaan. Het schaap als knipoog naar mijn Tilburgse roots en mijn kwaliteiten als allround marketing & communicatie strateeg: het schaap met de 5 poten als inspirator in de sector en mijn team en  het boegbeeld van de geest van het huis La Ming Marketing. Inmiddels is de schaap merchandise zeer gewild bij mijn volgers. 

Recent las ik een artikel in de Nederlandse Vogue over de stoelendans van creative directors in modeland de afgelopen jaren. Iets waar ik en vele vakgenoten van mijn leeftijdscategorie helaas ook ervaring mee hebben. De reden voor mij om expliciet interim te willen werken. Ik hoef geen baan en kies bewust mijn kennis en kunde in tijdelijkheid in te zetten bij opdrachtgevers om het schip vlot te trekken en anderen te inspireren. Als het schip dan uit de haven is, zit mijn taak er op en kunnen anderen het overnemen en ik door naar de volgende. 

Ik blij, opdrachtgever blij, iedereen blij en geen pijnlijk afscheid. Dus ben je op zoek naar een inspirerende interimmer, denk dan aan het schaap van La Ming Marketing!

Photocredits: archief La Ming Marketing

Branding Guide

Het is zeker geen toeval dat mijn huiskleuren ijsachtige blauwtinten zijn, contrasterend aan het strakke zwart wit logo, wat weer een ander verhaal kent. Maar het is ook zeker niet zo omdat het zo goed matcht bij mijn ogen. Dat zou wel heel cheesy zijn. Maar wat dan wel?

Persoonlijk hou ik bij dit soort zaken van iets meer diepgang en doordachtheid als je je keuze maakt in Personal Branding.Het is in ieder geval niet iets van zo maar wat doen op basis van persoonlijke voorkeur.  Dus juist daarom greep ik mijn kans al bijna weer 10 jaar geleden toen ik deel kon nemen aan een Challenge voor Branding Guides van een designer uit mijn netwerk.

Deze vakman met een Boeddhistische achtergrond had namelijk een methodiek ontwikkeld waar op basis van je geboortedatum en tijd wordt bepaald tot welke Branding Tribe je behoort op basis van de 5 elementen.

Ik kwam uit in de Air Tribe, typerend voor mensen die sterk analytisch onderlegd zijn en bij voorkeur vanuit cijfers en feiten aansprekende creatieve concepten ontwikkelen. Iedereen die ooit met mij heeft gewerkt, herkent mij hierin. Deze Tribe kende een Branding Guide met blauwtinten, niet geheel toevallig bij het element Lucht,dus die keuze was snel gemaakt en de rest is bijna 10 jaar verder geschiedenis….

Photocredits: eigen archief La Ming Marketing

La Ming de Nice

Inmiddels is het wel bekend dat La Ming Marketing is vernoemd naar mijn oma van moeders kant. Als je dat nog niet weet, klik dan hierboven even op DNA. Maar er is uiteraard ook een andere oma. Vandaag is haar verjaardag en ze zou dik in de honderd worden. Ze is er al lang niet meer, maar met ruim 80 jaar hebben we heel lang van haar mogen genieten. Vooral in mijn jongste jaren waren wij super close, omdat mijn ouders bij haar inwoonden, zoals het ging in die tijd. Tot mijn vierde jaar zagen we elkaar dus dagelijks en ik was haar oogappel tot aan haar dood. 

Ik ben er van overtuigd dat de basis van je merk voortkomt uit je DNA, datgene wat je van oorsprong hebt meegekregen. Als ik nu opnieuw zou beginnen of wellicht bij een relaunch in de toekomst wordt het dus La Ming de Nice, omdat haar meisjesnaam De Nijs is. Maar hoe en wat, daar moet ik nog echt even op broeden. Een bedrijf staat nooit stil en zeker ik niet, daar kan oma van getuigen. Niks was haar te gek, tot sneeuw in de keuken in de winter, omdat het anders te koud was. Heel de vloer stond blank, hoeveel gekker wordt het. 

Voor wie zich afvraagt waar mijn donkere uiterlijk vandaan komt, hierbij de informatie van de bron. Ik ben dus niet Indisch, maar familie Van Laerhoven is een soort Don Corleone familie met Nederlandse roots. Op foto’s van vroeger is het echt alsof je in een film van de Godfather bent beland, hilarisch om terug te zien. Vandaar waarschijnlijk mijn voorliefde voor Italie en mijn Italian Guilty pleasures. 

Photocredits: eigen archief La Ming Marketing

La Ming Marketing Next Level

Ik wil me als professional voortdurend uitdagen om het ook voor mezelf interessant te houden en bovendien te bouwen aan mijn toegevoegde waarde voor mijn opdrachtgevers. Dat verhaal over de Why kennen we nu inmiddels wel en moet toch ook een vervolg krijgen. 

Nu word ik de laatste tijd erg getriggerd over de hele thematiek rondom duurzaamheid, want het mag overduidelijk zijn dat we daar wat mee moeten. Maar dat hele fragmentarische duurzaam dingetjes gedoe zit ook nogal in mijn allergie, omdat het vaak oogt als een meer “me too” “umwelt gutmensch” imago offensief dan dat het werkelijk zoden aan de dijk zet. Want dat is niet de juiste intentie en bovendien bij lange na niet genoeg. 

Dussss is het mijn visie als we dan toch gaan voor groei laten we dan gaan voor duurzame groei die iedereen (commons) dient, dus alle stakeholders en niet alleen de shareholders. En ja dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar daar zit voor mij wel de uitdaging in een complexe problematiek waar voor iedere betrokkene de taak ligt een begin te maken, al is het er 1 met vallen en opstaan. Zo wordt uiteindelijk het geheel wel meer dan de som der delen, want niets staat los van elkaar, dat maakt het ook zo lastig. Het gaat om de intentie en daar wil iedere doelgroep zich namelijk aan committeren. So let’s go!

Fave Commercials

Think Different – Apple

Act from the Why, de theorie van Simon Sinek die insloeg als een mokerslag in marketingland, wat een eye opener.

Hoe heerlijk simpel kan het zijn en vooral klinken, maar dan de uitvoering. Er zijn maar weinig commercials of eigenlijk geen die kunnen tippen aan dit ultieme voorbeeld van hoe je je doelgroep bereikt en verbindt.

Je koopt niet wat ze doen, maar waar ze in geloven, een wereld van verschil. How great leaders inspire action, kijk en geniet!

De Zwaan – KLM

Als er 1 commercial is die mij keer op keer weet te raken, ja ik pink er een gemeend traantje bij weg, dan is het deze wel. Maar nu ben ik ook een ultieme chauvinist. Als ik een crew van de Royal Airforce op een vliegveld voorbij zie komen, maakt mijn hart een sprongetje van nationale trots.

Een vakantie begint echt met KLM. En op de terugweg ben ik eigenlijk al thuis zodra ik aan boord ben. Zakelijk vloog ik regelmatig met ze mee, jammer dat ze voor vakanties vaak de duurdere partij zijn, anders zijn ze standaard echt eerste keus. Deze commercial spreekt dan ook voor zich wat mij betreft.

The Box – Sony

Jarenlang was ik op zoek naar deze commercial, die online volledig onvindbaar was. Voor mij het ultieme voorbeeld van hoe een boodschap voor je doelgroep opgebouwd moet zijn. En dan de verbeelding daarvan, man man man, hou op met me.

Als een geluidsbox iets nastreeft, is het natuurgetrouw geluid, de ultieme klantbehoefte. En wat is dan een beter bewijs dat je daartoe in staat bent door met je geluidskwaliteit een paradijsvogel te verleiden tot een paringsdans. Kijk, verbaas je en laat je verrassen door deze natuurpracht. 

Gamechanger

Deze Ted Talk van Simon Sinek veranderde niet mijn leven, maar gaf me wel een andere kijk op mijn vakgebied. Het werd overzichtelijk en logisch en daar houd ik dus van. In eens werd de manier waarop ik dacht en werkte samengevat in 1 logisch samengevat model. Meerdere opleidingen en vakliteratuur vielen op hun plek alsof het zo bedoeld was. Iets met Bricks & Clicks om het zo even te benoemen. Vaak hoor ik “Goed verhaal, maar dan denk ik en hoe nu verder”. Dat is ook niet makkelijk inderdaad, maar daar kom ik dan in beeld. Ik hoor graag als ik je kan helpen bij het duiden van jouw drijfveer zodat je WHY goed over de bühne komt en zijn shine kan pakken. 

Vrijheid

Vrijheid betekent voor mij kunnen doen wat ik leuk vind. En het zal geen verrassing zijn dat ik van mijn vak houd. Marketing en communicatie, creatie, concepten bedenken. Je kunt me niet gelukkiger maken. Op tijd bijkomen, opladen en het hoofd leeg maken horen daarbij. Om ruimte te maken voor nieuwe dingen. Voor mij is dat wel een valkuil om me niet te verliezen in het proces en maar door te gaan.

De ultieme plek om op te laden en de vrijheid te voelen, is voor mij aan het strand, waar dan ook Griekenland of Bali maakt niet uit. Daar komen de beste ideeën in me op. Zet mij op een bedje met een boekje in de zon en je hebt geen kind aan me. Even helemaal niks dan de warmte van de zon en het ruisen van de zee.

Mustreads & Mustsees

In mijn vakgebied zijn er een aantal zaken die mijn vertrekpunt zijn. Ze vormen samen de basis van mijn werkwijze. Ik deel ze hier ter kennis en inspiratie met je.

Handboek Direct Marketing, Paul Postma

De ongekroonde koning van de database schreef meerdere malen over de werking en wetten van de DM cirkel. In zijn beginjaren werd er smakelijk gelachen om zijn visie, kennis en theorie, maar toen moesten fact based en loyalty ook nog ontdekt worden. Na de opzet van Airmiles was de kogel definitief door de kerk en wilde iedereen zich verrijken met dit vakgebied.

En ook in de afgelopen tijd waarin online en social het nieuwe walhalla leken, blijft het verhaal overeind, want de theorie van de DM cirkel is toepasbaar op alle kanalen: offline, online en social. De gehele klantreis is te volgen, voorspellen en optimaliseren met deze theorie en werkwijze.

Anotomie van de verleiding, Paul Postma

Over toegepaste neuromarketing, en dat klinkt echt enger dan het is, want hoe goed in de DM cirkel alles ook te berekenen is, toch blijft er altijd dat kleine laatste stukje ruimte die niet te verklaren is in klantgedrag. En dat zit hem in het feit dat uiteindelijk een definitief besluit komt uit buikgevoel. En dat wordt weer gedreven door het oude brein. Getriggerd door dit gegeven, ging Postma op zoek naar een verklaring voor het laatste stukje in het besluitvormingsproces van de klant en hoe het brein hierin te beïnvloeden is. En dat zit hem dus in klantcommunicatie, de manier waarop je je boodschap brengt. Hoe dat werkt vertelt Simon Sinek hieronder in zijn TED Talk over de Golden Cirkle.

De Contentbijbel, Cor Hospes

Maar als die boodschap richting de doelgroep dan zo belangrijk is, hoe pak je dat dan aan? En daar was het nieuwe vybewoord content met in haar verlengde storytelling. Want verhalen vertellen is zo oud als de mensheid. En een goed verhaal is het ook waard om verder te vertellen. Vertel daarom het verhaal wat jij aan je klant te vertellen hebt, zodat je je direct onderscheidt van de concurrentie en er in je doelgroep over je gesproken wordt. Dit boek geeft je handvatten, richtlijnen en legio voorbeelden hoe je dit aanpakt.

Simon Sinek: The Golden Cirkle

De kracht van eenvoud, klanten kopen wat je gelooft , niet wat je doet en hoe je dat doet. Bekijk hier hoe je ze triggert,inspireert en aanzet tot actie.

Brene Brown: De kracht van kwetsbaarheid

De echte connectie maak je door je kwetsbaar op te stellen richting je klant. Dat verklaart ook het succes van social media. Laat je zien, vertel over je persoonlijke drijfveer, waarom jij doet wat je doet, wat jou bijzonder maakt. Brene legt hier uit waarom.

Dogs of La Ming

Photocredits: Carola van Laerhoven, prive archief, Freddie Marriage & George Dulishkovych on Unsplash

Westie

Dit is Pepper mijn laatste hond die inmiddels al een tijdje overleden is helaas. Dit ras is klein van stuk, maar groots van karakter, net als ik, en heeft mijn hart gestolen.

Fox Terrier

Dit was mijn eerste hond, Bea, die mij met haar leven beschermde. Zij leerde mij de onvoorwaardelijke liefde die je van een hond krijgt vanaf mijn tweede. Sindsdien horen honden in mijn leven, zoals de spreuk “Who says diamonds are a girls best friend, never had a dog”. Ik ben sindsdien een “sucker for life”. 

Weimaraner

Dit is het hondenras waar ik aan denk in de toekomst. Ik vind ze zo mooi statig en gracieus. Ik weet alleen niet of zo’n groot ras voor mij gaat werken, maar dat zien we later wel….. als ik groot ben. 

La Ming Marketing Merchandise

Als er iets kenmerkend is voor La Ming Marketing dan is het wel het schaap in ons logo. Het refereert aan het schaap met de 5 poten als beeldspraak voor mijn brede inzetbaarheid als allround marketing -en communicatie manager. Tevens is het een knipoog naar mijn Tilburgse roots, in het verleden bekend als de wolstad bij uitstek.  

Bij La Ming Marketing komt alles vanuit een verhaal en ook de merchandise met de schapen kent een verhaal. Deze komen namelijk van Sjaal met een verhaal, een Nederlands bedrijf die alle producten laat maken in Nepal en zo de vrouwen daar voorziet van een zelfstandig inkomen door deze te verkopen in Nederland. Wat ooit begon als een probeersel met shawls uit Nepal groeide uit tot een volwaardig assortiment handgemaakte artikelen. Persoonlijk vind ik dit een fijne keuze, omdat we zo bijdragen aan een goed doel naast relaties blijmaken met de veel gevraagde schaap wannahaves.

Contact

T 06-23849342

carola@lamingmarketing.nl

Photography: artists on Unsplash

Copy: Carola van Laerhoven, La Ming Marketing

Redactie: Patricia van Laerhoven, Noot van de redactie

Webdesign: Dennis van der Voort, DVDV Webdesign