Selecteer een pagina

Marketing Magic Maker:

Branding Stories Feel Good Content

Andy

Photocredits:  Jon Tyson on Unsplash

Als ik aan New York denk, denk ik aan Andy Warhol. Ik was er in 2000 toen de Twin Towers nog overeind stonden en ik mijn eerste stappen in de kunstwereld maakte in het Museum of Modern Art, waar ik ter plekke werd gegrepen door de werken van Andy, met name de Golden Marilyn uit de serie die hij maakte van Marilyn Monroe.

Deze van oorsprong reclameman die de verleiding van zijn voorliefde voor kunst niet kon weerstaan en via het maken van kunstwerken over dagelijkse voorwerpen zoals de bekende blikken Campells Tomatensoep, zijn eigen stijl ontwikkelde binnen de Popart stroming die al bekend was van Lichtenstein. Na de gebruiksvoorwerpen volgden de beroemdheden waaronder Marilyn en ging Andy over van hand geschilderd werk naar zeefdrukken in zijn ambitie een kunstmachine te worden.

Zijn atelier en studio in New York, die een broedplaats was voor alles wat maar een beetje artistiek rook, werd vanuit de productiedrang ook wel The Factory genoemd en bracht de vele zeefdrukken voort waarmee hij de wereld veroverde en kleur gaf. Zijn stijl spreekt me aan, waarschijnlijk omdat ik van modern en strak hou. De klassieke meesters zijn helaas niet aan mij besteed. Ik maak voor De Nachtwacht een uitzondering, maar ik heb dat snel gezien.

Ik vermoed dat ik zo gecharmeerd ben van deze stijl omdat het een duidelijk reclamische achtergrond heeft. Maar dat kan ook de andere kant opslaan overigens in mijn eigen vakgebied. Ik vind mooi reclamewerk uiteraard prima, maar op het moment dat je een campagneconcept moet uitleggen, trek ik een grens. Stelregel is: Mien uit Assen moet het met 1 blik op beeld en tekst begrijpen, anders mag het per direct terug naar de tekentafel of de in het ergste geval de vuilnisbak in.

Ik werkte ooit met een bureau waar het een soort van  doel op zich was reclame tot kunst te verheffen. Mooi streven, maar ik beloof je, ook dodelijk vermoeiend en uiterst irritant, als je standaard 2 weken uit je planning loopt in campagne voorbereiding omdat het concept volledig er naast is. Dan schiet je je doel qua professionaliteit dus volledig voorbij. Je begrijpt, ondanks dat ze soms ook echt hele mooie spot on concepten hadden, hebben we op een bepaald moment afscheid genomen van dit bureau voor campagnes en acties.

Tijd is geld en schaars, creativiteit mag zeker tijd kosten, want van snel komt strond, maar alles aub met mate, te is nooit goed, behalve te rusten en tevreden. Best of both worlds is als afsluitende inkopper dan het beste. En het bestaat: ontwerpen die lonken met kunst en heel dicht in de buurt komen, die iconisch zijn en ja hoor daar komt ze weer met haar Apple, maar zeg zelf dat ziet iedereen toch, een logo zo prachtig in briljante eenvoud.

Maar denk ook eens aan het flesje van Coca Cola en Heineken, de ketchupfles van Heinz, de koningsblauwe huisstijl van KLM met de imponerende Zwaancampagne. Branding Milesstones die je bijna met je ogen dicht op een km afstand herkent.  Marketing Magic klaar terwijl u wacht…… Laat jouw voorbeeld achter in de comments! Ik ben benieuwd!

Contact

T 06-23849342

carola@lamingmarketing.nl

Photography: artists on Unsplash

Copy: Carola van Laerhoven, La Ming Marketing

Redactie: Patricia van Laerhoven, Noot van de redactie

Webdesign: Dennis van der Voort, DVDV Webdesign