Selecteer een pagina

Marketing Magic Maker:

Branding Stories Feel Good Content

Blog Jan: De geest uit de fles

Photocredits: Konsepta Studio on Unsplash

Velen met mij hebben het zich afgevraagd: Hoe lang duurt het tot het wegvallen van de grote geest achter Apple merkbaar is? Hij was toch de man die stond voor zijn Why en keer op keer zijn mensen aanspoorde de gevestigde orde te challengen. Zonder regels, zonder eindpunt werd alles in het werk gesteld met iets nieuws te komen om ons leven beter, makkelijker en prettiger te maken. Dat was de heilige drijfveer van het Apple boegbeeld.  

Hoe lang is het geleden dat Apple met een introductie kwam die de keynotes van good old Steve evenaren in zijn geprezen slotakkoord “One more thing ….. “. Veel verder dan het doorontwikkelen van de last big thing de Iphone op functionaliteiten en specificaties is het naar mijn idee niet gekomen. Deze worden ook om de zo veel jaren vervangen omdat je gebruik wil blijven maken van een goed functionerend up to date toestel met een goede batterij, een verbeterde camera, maar daar stopt het wel zo’n beetje op een paar kleine functionaliteiten na. 

Ik vraag me oprecht af of dat voldoende is om de vibe in the tribe te houden onder het trouwe gebruikerslegioen. Want dat is wel de crux: de golden circle die staat als een huis moet wel gevoed worden met nieuwe bewijsvoering in hoe en wat om het geloof binnen de doelgroep levend te houden. Dit zou in het gedachtengoed van Jobs eenvoudig moeten zijn, uitgaande van een oneindig spel in de Panta Rhei. Maar niets lijkt minder waar sinds Cook het stokje heeft overgenomen, want er gebeurt zeer weinig.

Je kunt wat mij betreft niet oneindig blijven leunen op het succes van de Iphone. Alle andere Apple producten worden meestal eenmalig aangeschaft en nauwelijks of niet vervangen, omdat er in verhouding weinig gebruik van wordt gemaakt of verandert. Ik heb bijvoorbeeld nog mijn eerste Ipad die ik eigenlijk naast mijn Iphone en MacBook nooit gebruik en sterk verouderd is. Mijn Ipod Home voldoet nog prima net als mijn Airpods Pro. 

Er is dus geen enkele aanleiding iets nieuws te kopen bij Apple. Dat zegt wat komend uit een periode dat er praktisch jaar ieder jaar een nieuwe “One more thing…” wannahave was, waar mensen voor in de rij stonden bij de Apple store. De grote vraag is Tim: Waar blijft het ? Hettzelfde geldt overigens voor functionaliteiten. Steeds vaker haperen er zaken en worden er ( ook door Sinek ) grappen gemaakt over dat ze in Sillicon Valley waarschijnlijk een extra vrije middag hebben. 

Het prachtige design is weliswaar overeind gebleven ( los van de onbegrijpelijke rosé gold variant, maar dat is wellicht smaak ). Het mag duidelijk zijn dat het al jaren te weinig en te mager is om het merk te laden en in positie te houden. Vraag is waar het blijft voor het te laat is of is het de stilte voor de storm? Ik hoop op het laatste, maar vrees met grote vrezen dat het Cook nu niet lukt de legacy van Jobs overeind te houden. 

Think different is nu blijkbaar niet aan iedereen besteed. Met een achtergrond in met name operations is dat wellicht ook niet vreemd en te veel gevraagd. Laten we hopen dat het verandert. Je kunt maar een plan hebben voor 2024!

Contact

T 06-23849342

carola@lamingmarketing.nl

Photography: artists on Unsplash

Copy: Carola van Laerhoven, La Ming Marketing

Redactie: Patricia van Laerhoven, Noot van de redactie

Webdesign: Dennis van der Voort, DVDV Webdesign