Selecteer een pagina

Marketing Magic Maker:

Branding Stories Feel Good Content

Blog jan: Uit de bubbel

Onlangs las ik een artikel waarin het veranderd klantgedrag werd besproken. Want reken maar van yes dat het afgelopen jaar daar zijn invloed op heeft gehad. Online is definitief doorgebroken, ook al dachten we dat dat al mainstream was. Er was toch nog een behoorlijke groep die de voorkeur gaf aan de winkel, al was het maar als uitje. Tot het niet anders meer kon of speciaal werd ingericht als alternatief, zoals bij restaurants.

Het heeft daarom juist impact op menig bedrijfsmodel, want na hevig verzet blijkt online toch een te overwegen optie. Bijvoorbeeld als afhaal bij restaurants zou het prima zijn als alternatief op de wat mindere dagen, scheelt weer personeel. Waar afhalen voorheen een soort vloeken in de kerk was, is het nu een te overwegen optie. Want ook al gaat het ook om ambiance en sfeer in een gezellige avond, is er ook een doelgroep die gewoon fatsoenlijk wil eten, zonder het hele circus er omheen, waarvoor fastfood geen optie is.

Houd je dan vast aan je oeroude principes of beweeg je mee in de wensen van de klant? Daar zal het om hangen, hoe bedrijven hier in meegaan. Want het wordt nooit meer zoals het was, is mijn idee. Te lang zijn mensen op een andere manier bediend die ze vast willen houden voor wat ze uitkomt. Simpelweg willen we wat te kiezen hebben, dat zit nu eenmaal in onze aard.

Uiteraard willen we met een vaccinatie in zicht terug naar hoe het was, onze vleugels uitslaan en de vrijheid met volle teugen inademen. Fantaseer even mee: heerlijk op vakantie, urenlang dineren in je favoriete restaurant, uitgebreid shoppen, heerlijk een avond genieten in het theater, je uitleven en half sterven in de sportschool. Allemaal zaken waar we ontzettend naar verlangen, althans ik.

Maar er zullen ook dingen zijn die je wil behouden zoals ze nu zijn. Want ik hoop toch oprecht dat nertsenfokkerijen voor altijd gesloten blijven en dat de mogelijkheid om thuis te werken standaard overeind blijft. En dat het vuurwerkverbod nu eindelijk eens een officieel karakter krijgt. Zo zal iedereen zijn dingen hebben waar je in de aangepaste situatie aan gewend bent geraakt.

Het is zaak van levensbelang voor bedrijven de komende tijd daar oog voor te hebben en op voor te sorteren. Dus niet als een blind paard terug naar het oude model, maar met behoud van datgene wat werkt voor je doelgroep. Tot die tijd, hou je taai, blijf veilig en hopelijk ziet de wereld er snel beter uit.

Contact

T 06-23849342

carola@lamingmarketing.nl

Photography: artists on Unsplash

Copy: Carola van Laerhoven, La Ming Marketing

Redactie: Patricia van Laerhoven, Noot van de redactie

Webdesign: Dennis van der Voort, DVDV Webdesign