Photocredits: artists on Unsplash
De vorige blog nam je mee in de kracht van het product. Daarop aansluitend wil ik deze keer mijn gedachtegang delen over de pracht van het verhaal. Want als ze niet over je praten, zijn ze je simpelweg snel vergeten. Verhalen vertellen is zo oud als de mensheid. Iedereen vertelt graag een goed verhaal. Zorg daarom dat er in jouw doelgroep het verhaal wordt verteld dat jij wilt horen. En dat is wat mij betreft iets anders dan een soort onophoudelijke “straal” van productinformatie op social media.
Want wanneer is het idee ontstaan dat social media en marketing synoniemen zijn?Het is een middel in de marketingmix onder het kopje promotie, wat al impliceert dat er zo veel meer is. Maar ja, als je je marketing laat waarnemen door je nichtje of dochter, omdat zij ook een goede stageplek verdient, mag je dan meer verwachten? (een plek notabene zonder marketingafdeling waar dus per saldo vakinhoudelijk niets te leren valt wat toch het doel van een stage is). Ach ja, als het niets wordt, kan ze nog altijd influencer worden toch…… 😉 Maar is jouw tijdlijn er beter van geworden? Nee dus!
Wat er door deze ontwikkeling ontstaat is een soort onophoudelijke stroom aan zogenaamde contentkots die als een halflauwe zurige stroom over ons wordt uitgestort. Bij voorkeur ook nog op alle social media met dezelfde inhoud (dat getuigt van “creativiteit” ). Laten we beginnen met het feit dat 95% van alle content die we over het net uitsmeren, niet wordt gezien omdat het simpelweg geen enkele relevantie heeft. Het is contentkots.
Zorg dus voor goede en merk onderscheidende verhalen. Verhalen die het waard zijn om verder te vertellen. Verhalen die de waarde van jouw positie in de markt weergeven. Gebruik je producten om deze verhalen te staven zodat je verhaal staat als een huis. De echte fans in je doelgroep worden zo optimaal bediend met wat zij op de volgende bijeenkomst, vergadering of borrel weer te vertellen hebben over jou. Vanuit liefde voor jouw werk doen zij de rest met het juiste enthousiasme. Wat dat betreft is content nog steeds king en de crowd keizer.
En dat is pas echt en authentiek en zo veel meer dan product overplacement op 1 kanaal. Om die relevantie te maken heb je meer nodig dan een contentoolkit en AI-knopjes, dat zijn slechts handige hulpmiddelen. Het echte denkwerk ligt daarvoor en omvat zo veel meer. Ik heb zeker niets tegen AI, sterker nog, je bent nogal gek als je denkt dat richting de toekomst te omzeilen. Maar ook daar zul je moeten bedenken welke prompt de magic gaat brengen voor jou op weg naar contentpareltjes.
Denk maar eens aan de manier waarop Red Bull haar volledige contentstrategie opzet rondom extreme sports die visualiseren hoe het drankje (wat ik overigens ongelofelijk smerig vind) sporters letterlijk vleugels geeft. Iedereen identificeert zich graag met een winnaar, dus dat werkt voor hen optimaal. Deze strategie is zorgvuldig top down opgebouwd en uitgewerkt. En dat is zichtbaar en voelbaar.
Vergeet in deze ook niet de wikkel van Tony Chocolony die op de binnenzijde helder uiteenzet wat de missie beoogt en hoe deze is opgebouwd. Het kleinste en mooiste stukje zorgvuldig doordachte content creatie dat ik ken. Alles begint dus met de juiste basis van je marketingplan. Van daaruit gaat zeker niet alles vanzelf maar het is in ieder geval een aansluitend en helder vertrekpunt. Laten we tot slot vooral niet vergeten dat marketing een vakgebied is en niet een jeugdig hobbytje voor je dochter. De eerste aanzet voor een stevig plan vind je met meer informatie op lamingmarketing.nl. Succes!