Selecteer een pagina

Marketing Magic Maker:

Branding Stories Feel Good Content

Blog Mei: Niet alles is gratis…

Een tijdje geleden postte ik wat mijn mening is over Chat GPT. Iedereen die mij kent, verwacht ook overigens dat ik daar wat van vindt. Zeker als het door de happy few wordt beschouwd als de Messias in Tech en copywriting. En dat snap ik als je moeite hebt met het maken van teksten, dat deze technologie jouw reddende engel lijkt. Maar dat is dus precies waar de pijn ligt, dat copy en content maken echt een vak is en zeker niet iets wat je er (zelf) even bij doet. 

Je vertelt namelijk een goed verhaal, dat boeit, verbindt en verleidt. Dit verhaal start altijd vanuit een idee en een bepaalde visie. Het heeft een duidelijke kop en een staart. Het komt ergens vandaan en het gaat ergens naar toe. Uiteraard is dit in chat GPT bij te sturen als je een beetje door hebt wat je wilt en hoe het werkt. Maar bottom line blijft het een soort oprisping van tekst die de algoritmen op basis van jouw vraag online kunnen vinden en reproduceren. Er staat dan een tekst inderdaad rondom het gevraagde thema, maar of deze tekst dan heel sterk koerst op visie en vlag: Het verhaal wat jouw doelgroep moet weten. Dat is de grote resterende vraag. 

Mijn antwoord is op voorhand NEE, zonder zelfs de tekst te hebben gezien. Het is misschien een basis als vertrekpunt, maar nooit de definitieve copy. Want de technologie is namelijk geen mens maar een machine, zonder menselijk functionerend brein, en dus zonder creativiteit en enige empathie. Je doelgroep wil namelijk jouw verhaal horen en met jou verbinden. Daar smullen ze van en dat is het verhaal dat ze verder willen vertellen in hun sociale en zakelijke kring. Het is het verhaal dat bewijsvoering levert voor jouw unieke positie in de markt en niet de tekst die een technologie oprispt op basis van een zoekopdracht. Niet iedere tekst is ook een goed verhaal, dat is denk ik de beste verwoording van de problematiek. 

Het gaat niet om de platte tekst op zich, maar om de gedachte daar onder: het bovenliggende grote verhaal waar alles wat je doet uit voort komt. En dan gaat chat GPT nat, want dit denkproces moet gestuurd worden. Hiermee blijft mijn stelling ook overeind: ” Je kunt geen thoughtleader zijn als je het denken overlaat aan chat GPT” En mocht je er niet uitkomen, kun je uiteraard altijd mij bellen!

Photocredits: Diego PH on Unsplash

Contact

T 06-23849342

carola@lamingmarketing.nl

Photography: artists on Unsplash

Copy: Carola van Laerhoven, La Ming Marketing

Redactie: Patricia van Laerhoven, Noot van de redactie

Webdesign: Dennis van der Voort, DVDV Webdesign