google30ecf8c577a990d2.html Blog | La Ming Marketing
Blog Bubble
 
Blog Maart: Social Media Schoonmaak

Mijn laatste blog en het vervolgnieuws daarop overtreffen, zal niet meevallen qua bezoekers op mijn website. Maar ik vind dit wel een goede en inspirerende poging met het aanbreken van de lente. De fase van opruimen en opschonen voor het nieuwe seizoen, een nieuwe fase. Heerlijk! Ik maak er altijd graag even tijd voor.

Bekijk je social media eens kritisch en kies bewust voor je contacten daar. Persoonlijk kan ik me aan bepaalde types nogal eens storen. En daar neem ik dan ook echt afscheid van, zonde van mijn energie en slecht voor mijn imago. Over en sluiten! Adios…

Hierbij een handig overzicht om je op weg te helpen, vermaak je vooral, want zo is het ook bedoeld. Van bijna ieder type schuilt een stukje in ieder van ons, maar de "die hards" zijn bij mij vaak geen blijvers.

De voyeur

Van die types die zelf nooit iets posten op social media of nergens op reageren, maar tot op de punt en komma nauwkeurig weten te reproduceren wat jij hebt gepost als je ze ziet of spreekt.

Op Social Media vliegen ze duidelijk onder de radar en spelen de vlieg op de muur, doen net alsof ze niet bestaan online, maar zijn dus wel nieuwsgierig genoeg om toch alles bij te houden.

Je bereikt ze via familie en vrienden, wat daar wordt gezegd is namelijk belangrijk, hebben blijkbaar veel bevestiging nodig via social proof voordat ze hun mond open doen en hun eigen mening eindelijk eens delen.

De activist

Het type wat vanuit compassievolle betrokkenheid en de honger naar een betere wereld de mening aan de lopende band uitspuwt en over social media laat rollen.

Ze hebben een bewuste overtuiging en missie en vinden dat wat ze van daaruit te melden hebben, gehoord moet worden. Ze gebruiken daarvoor de kracht van social media, ook om te provoceren, houden van interactie en dialoog en gaan een stevige discussie niet uit de weg.

Je bereikt ze dan ook door de dialoog met ze aan te gaan in een reactie en te helpen hun boodschap te verspreiden door te delen.

De Spammer

Van die types met een “bedrijfje” die een wijntje doen op een terrasje met een dinnetje en voor 12 uur al je hele tijdlijn volpompen met cheesy posts over wat ze jou te bieden hebben.

Omdat ze jouw leven oprecht denken te kunnen veranderen naar de “beste versie van jezelf”. Van die doe het zelf coaches met overuren op het schoolplein en een slecht sexleven. Beschouwen hun boodschap oprecht als kwaliteits content en zien connecties als echte vrienden. Voor je het weet gaan ze je ook nog dm’en.

Deze mensen wil je echt niet in je leven, zeker niet in real life. De enige manier om hiervan los te komen is öntvolgen. Lozen dit soort Blond Amsterdam types! Omdraaien en weglopen.

De passievrucht

Een zeldzame diersoort helaas, maar gelukkig bestaan ze toch. Professionals die oprecht verbonden vanuit hun passie kennis en inzichten delen en volgers zo helpen en inspireren.

Vind en duid jouw kernkwaliteit en passie en deel dit ter inspiratie met je volgers in een community om de juiste mensen aan te trekken met oprechte interesse en een loyale instelling.

 

Een succesvol bedrijf begint vaak hier, met een goed verhaal en waardevolle content. Het begin van meer…………………

De allemansvriend

Deze mensen hebben een dagbesteding aan laten zien hoe klein de wereld eigenlijk is. Zij kennen niet alleen iedereen zo ongeveer, maar je raadt het al: Iedereen vindt hen nog te leuk ook.

Bij werkelijk iedere poep en scheet die ze laten, wordt het halve universum getagd, ook degene waar ze ooit maar 1 biertje of wijntje mee hebben weggenipt, want dat verbroedert blijkbaar.

Iedereen moet weten hoe geliefd te zijn. Persoonlijk heb ik niet zo veel met dit soort types en blijf er graag ver vandaan. Maar tag je een ongeluk dus als je hier “lekker” op gaat.

De trollenkoning(in)

De personen waarvoor de scheidslijn tussen prikkelende oppositie en vergaande haat een lastige kwestie is. Deze grens wordt ook regelmatig met voeten getreden, ongeacht gevoeligheid of irrelevantie van de kwestie.

Dit soort types verdienen werkelijk geen lucht, iedere seconde aandacht is er echt 1 te veel.

 

Zonder verder nadenken of toelichten blokkeren dus. Verboden te voeren ! Alleen negeren zal ze leren.

De influencer

Ondanks dat veel jongedames het met de beste intentie ambieren is toch slechts een hele kleine groep van 1% professioneel influencer met echte kwaliteitscontent.

 

Zij delen hun kennis en beste tips met hun trouwe community via social media. Ze zijn gepassioneerd over hun professie en helpen anderen graag oprecht op weg door informatie en educatie in hun vakgebied. Meer dus dan lipjes getuit selfies maken met je door papa betaalde Balenciagas

Begonnen vaak als passievrucht en leven en ademen kwaliteit binnen hun bizniz! Deel en commit je aan deze niche spelers bij interesse en leer van het zogenaamde neusje van de zalm!

De hippe kip

Waren al op social media toen de term nog bedacht moest worden, Zuckerberg net afgestudeerd was en de inkt van het FB logo net droog.

Allergisch voor mainstream en alles wat daar naar ruikt. Is al door naar nieuwe platforms waar normale zielen pas over een paar maanden over horen.

 

Kom met deze groep in contact aan het begin van de curve, voordat de golf aan land komt. On trend werkt hier niet, dan ben je al te laat en daarmee boring.

Het zwarte boekje

Netwerker vanuit nature, legt makkelijk contact, ook online zonder mensen ooit ontmoet te hebben en geniet hier ook nog van. Had trouwens al een uitgebreide sociale kring voordat social media überhaupt bestonden.

 

Ziet de huidige platforms daarom ook als handige tool ter ondersteuning van deze kernkwaliteit die de old school Filofax vervangt.

Start het gesprek met deze groep vanuit oprechte interesse en hulp vanuit kwalitatieve inhoud. Breng ze in contact met professionals met toegevoegde waarde voor hen, dat maakt jou extra interessant voor hen.

De curling ouder

Deze gebruikers hebben de neiging technologie te negeren en reageren vaak erg langzaam. Totdat ze ontdekken dat het een manier is om contact te maken met hun familie en gezin in alle uithoeken van de wereld desnoods, met alle verjaardagsmeldingen, vakantie verslagen begeleid met inspirerende fotocollage als gevolg. Wat gaat de tijd toch snel……. En soms niet snel genoeg dusssssssssssssssssssssss.

Bereik ze met zaken waarmee ze hun naasten kunnen helpen en verblijden en ze taggen zich een ongeluk met de hele familie! Stel je voor dat je kinderen je nu toch nog leuk gaan vinden, grijp je kans hoor! Ze zullen je voor altijd dankbaar zijn.

Blog Feb: Do good, look good
 

De afgelopen tijd word ik een beetje “opgeslorpt” met werkzaamheden voor mijn nieuwe project voor Tonnekes Rijdende Winkel, vandaar dat deze blog even moest wachten. Ik ben via Tussenheid013 betrokken als campagne –en content manager voor de inzamelingsactie voor de nieuwe wagen van Tonny. Deze organisatie borgt via de Gemeente dat burgerinitiatieven en lokale projecten op een duurzame en professionele manier worden ontwikkeld, neergezet en begeleid tot succesvolle en levensvatbare zaken.

Ik neem jullie hier graag mee in onze activiteiten, want als je de mond zo vol hebt van kansen vanuit duurzaamheid, dan voeg je daad ook bij het woord, althans ik dan. Bij La Ming Marketing zeggen we ( vooral ik dus ) niet voor niets “Geef je drijfveer slagkracht” en ik laat hier zien hoe ik dat nu naar eer en geweten doe voor Tonny. “Do good and look good”, vandaar dus ook de eternal red lips and sharp nails.

Gaande de jaren is er veel veranderd, niet alleen is onze maatschappij onder invloed van vele bezuinigingen behoorlijk “verminkt” en leeg gezogen. In de zorg en de sociale sector is de rek er wel uit, met weinig ruimte voor het individu en een enorm hoge werkdruk. Ook in mentaliteit hebben mensen overigens nog maar weinig oog voor een ander. In Retail is de druk ook hoog opgevoerd, supermarkten duikelen in hun prijsoorlog over elkaar heen, personeel is vaak drukker met de schapindeling en vakken vullen dan met klanten. Aandacht en service zijn schaarsteproducten in de gemiddelde winkel, terwijl je toch juist daar het verschil kunt maken.

En precies op het snijvlak van deze twee werelden doet Tonny dat. Want zij heeft wel tijd voor haar klanten. Zij is 3 jaar geleden begonnen met het verkopen aan huis van boodschappen met een SRV wagen. Het bijzondere aan haar winkel is dat ze vooral in achterstandswijken komt bij mensen die echt in een isolement leven, slecht ter been zijn, niet zelf naar de winkel kunnen en vaak ook nog op of onder de armoedegrens leven. Ze is voor een aantal mensen letterlijk echt de laatste schakel met de buitenwereld en als ze misstanden signaleert dan schakelt ze buurtpreventie of andere professionals direct in.

 

Maar ook behoort de gewone gemiddelde Tilburger tot haar klantenkring, gewoon even voor net dat laatste boodschapje of een versproduct, net als vroeger bij de SRV toen er voor de kinderen nog touwtjes uit de brievenbussen hingen. Kinderen nemen een speciale plek in in de winkel van Tonny. Zij zijn de belangrijkste sleutel naar haar klantenkring, helpen hun ouders over de zogenaamde “drempel” en krijgen bij haar alle aandacht met een speciaal plekje in haar hart.

Dit verhaal is treffend in beeld gebracht door Max Ploeg in zijn documentaire "De laatste der Mohikanen”, die eind vorig jaar ook op het Internationaal Documentaire Festival in Amsterdam te zien is geweest. Dat heeft veel publiciteit opgeleverd, zelfs op nationale TV (Pauw, De nieuwe Maan, Goedemorgen NL en Chantal komt werken) en heeft er mede toe geleid dat we met Buro Bilan en Tussenheid013 een inzamelingscampagne zijn gestart om Tonnie te helpen met allerlei fondsen, activiteiten en events voor een nieuwe wagen.

De oude is namelijk letterlijk door zijn hoeven gezakt en kan niet meer gerepareerd worden. Inmiddels hebben we ruim € 21.000 ingezameld, maar er is meer nodig, zie www.tonnekesrijdendewinkel.nl voor meer informatie over de actuele stand van zaken en alle events en activiteiten die we tot nu toe hebben georganiseerd om geld in te zamelen. Het bijzondere vind ik wel dat ruim de helft van de opbrengst tot nu toe is binnen gebracht door de Tilburgers zelf met alle kleine beetjes die ze kunnen missen. Na het Spoorpark dus het volgende succesvolle burgerinitiatief in Tilburg, althans daar gaan wij van Team Tonny voor met zijn allen.

We wachten momenteel nog op bijdragen vanuit een aantal aangeschreven fondsen, maar werken nu achter de schermen ook hard aan een laatste groots slotakkoord om niets aan het toeval over te laten en de hekken te sluiten op het streefbedrag van €60.000,-. Hierover binnenkort meer, want geloof mij ik heb jullie meer dan ooit nodig hierbij, when online meets offline, that’s where the magic happens. Je hoort zo snel mogelijk meer,echt beloofd, ondertussen zijn alle donaties welkom op NL76RABO0191222062 tnv Buro Bilan die vanuit de officiële stichting de gelden beheert.En dan gaan we het volgende keer weer lekker over over lipgloss kletsen, moet ook een keer kunnen, ff lekker luchtig tussendoor. Do good and look good is mijn credo! Kijk hieronder nog even naar Tonny bij Pauw over de documentaire met Max Ploeg, op de website www.tonnekesrijdendewinkel.nl vind je echt alle footage en beelden van het project.

Blog Januari: Vuurwerk
 

Een nieuw jaar, een frisse start, waarin je geacht wordt er vol energie tegen aan te gaan. Maar ik kan helaas de kracht niet vinden. Nu is maandag sowieso niet mijn dag, echt niet vooruit te branden. Dus misschien niet zo’n goed idee om vandaag te gaan zitten voor een nieuwe blog. Maar de plicht roept weer na de feestdagen, ook voor mij, en je moet ergens beginnen. Dus ik ga er het beste van maken.

Vorig jaar sloot ik af met een vurig betoog na te denken over wat je doet en daar waar nodig vragen te stellen en jezelf te laten horen. Nu kan ik denk ik rustig stellen dat dit aangaande de discussie rondom vuurwerk met Nieuwjaar gelukt is. Het geluid vanuit de maatschappij dat er iets moet gebeuren is duidelijk en de politiek is ook wakker. Het wordt ook te gek, steeds meer mensen ondervinden overlast. Nederland is er klaar mee, dat harde geklapper alsof je in een oorlogsgebied woont.

Mooi om te zien hoe mensen elkaar vinden en hun mening uitdragen en afdwingen dat er iets moet gebeuren. Een vuurwerkverbod, het moet anders, geen geluidsoverlast meer, angstige dieren, onnodige gewonden, etc. Ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen en zich ontwikkelen. Ik vind het al mooi dat de stem van het volk gehoord wordt en er ook een soort van onontkoombaar iets mee gedaan wordt. Dit keer zelfs vanuit de landelijke politiek, ze kunnen er simpelweg niet meer omheen.

Bedenk dat dit je als merk ook kan overkomen en dat als de “meute” eenmaal los is, er geen ontkomen meer aan is. Je gaat publiekelijk aan de schandpaal. De kracht van social media is dan genadeloos, of dat dan terecht is, is niet meer relevant, want we zijn al een brug verder. Ze komen je halen en dat gaat hard en genadeloos! De fase dat een cabaretier een alcoholvrij biermerk in 1 optreden van de markt praat, ligt achter ons. Maar houd altijd rekening met de kracht van social media, waar de stem van het publiek samenkomt en keihard wordt afgerekend met onwaarheden.

Vertel dus niet alleen een verhaal wat bij je past en wat je doelgroep raakt, inspireert en prikkelt. Maar vooral een verhaal wat waar is en wat je oprecht vanuit je DNA kunt dragen en verantwoorden. Er is in werkelijkheid niets wat mij meer kan inspireren en motiveren dan mijn opdrachtgevers hierbij te helpen. Het bepalen van jouw unieke plek in de markt onderbouwt en ingevuld met inspirerende proposities en aansprekende content in meetbare campagnes. Zo ter plekke, al schrijvend helemaal vol energie, heerlijk. Laat mij jouw stukje vuurwerk zijn in je branding voor 2020! Living the brand, best wishes xxx

Blog December: Duurzaam is het nieuwe transparant
 

Het valt me steeds vaker op dat allerlei partijen als blinde paarden op het thema duurzaam duiken. In de serie iedereen doet het, dus wij doen het zeker ook. Nu ben ik lang in de financiële sector werkzaam geweest waar niet geheel “ongedwongen” transparantie jarenlang de heilige graal was met dank aan lage rentekoning Dirk met zijn wankele stadion. We vragen ons toch niet af waarom dat dit jaar is ingestort, net als we ons blijkbaar niet afvroegen hoe het destijds in godshemelsnaam kon een dergelijk lage rente voor kredieten en hypotheken? Als je jaren later eindelijk eens af bent van al die dure aanvullende polissen, vergeet je dat nooit meer, dat beloof ik je.

Vervolgens kwam de overheid met de briljante oplossing gesteund door een serieus stukje wetgeving dat aanbieders openheid van zaken moesten geven, zodat mensen wisten wat ze kochten, met alle gevolgen van dien inclusief verplichte meldingen en waarschuwingen die, neem van mij aan, werkelijk niemand leest ( Denk aan de vink voor algemene voorwaarden voordat je op de “koopknop” mag drukken. Ben eerlijk het kan niet snel genoeg gaan, hoe vaak lees je dat ook echt, als je “willing to buy” bent? ).

En natuurlijk weten marketeers dat en maken daar dankbaar gebruik van. Slecht, slecht, slecht, helemaal waar! Maar let’s face it, de plastisch chirurg kan veel, van nieuwe borsten en billen tot meer haar, maar dom kun je helaas echt niet veranderen, sorry maar helaas, denk eens na mensen, want dat kost niks, maar bespaart vaak echt een hoop. En dan heb je niet “voor niets” genoten van “gratis” onderwijs in Nederland.

Geloof mij dat het fenomeen transparant dan dus ook echt niet helpt, nog niet misschien zelfs. Ik heb met eigen ogen gezien hoe zogenaamde onafhankelijke adviseurs (want zelfstandig en werkzaam voor meerdere aanbieders) op uiterst transparante wijze vooral alleen hypotheken verkochten waarvoor ze (hoe toevallig) de hoogste provisie kregen. Zo houden we elkaar simpelweg in leven. En ook dat is uiteraard opgelost, je kunt nu eenmaal niet alles tegelijk, zeker niet in dit land, maar transparantie is daardoor in al die jaren zo “uitgewoond” als onderscheidend schijnvermogen dat het een holle term is geworden waar ik echt serieuze uitslag van gekregen heb door schade en schande.

Datzelfde zie ik nu alleen weer gebeuren met het fenomeen Duurzaamheid. Dat wordt niet meer meegenomen vanuit een bepaalde goedheid en maatschappelijke betrokkenheid in centrale visie en beleid. Maar is een doel op zich geworden in brandbuilding en als ultieme doelgroeptrigger. Bij iedere poep en scheet wordt bij wijze van spreken gecheckt of het wel “duurzaam” is, want dat vind de doelgroep fijn. Deze week las ik een artikel over het hokjes denken van de huidige generatie: “Bepaal je categorie en gedraag je hiernaar!”. Het stond er echt serieus letterlijk zo. Ik heb deze zin toch echt een keer of 3 moeten “proeven” voordat de boodschap echt landde en dat was echt niet omdat ik er te oud voor ben.

Want serieus hoever ga je om je doelgroep te pleasen en ze letterlijk naar de mond te praten? En hoe lang duurt het dan tot dat er een groot gat in deze authenticiteit wordt geprikt? Je kunt uiteraard altijd nog op tijd je zorgvuldig gebouwde ziel en zaligheid voor de hoofdprijs verkopen aan de hoogste bieder, before the shit really comes down (Vegetarische Slager) of je stoomt ondanks de hoeveelheid verpakkingen en kortingsacties door naar de volgende sustainable collectie (H&M).

Belangrijker als merk is dat je authentiek blijft, dat je staat voor wat je verkondigt en daar ook naar handelt. Grote vraag is wanneer de doelgroep zich dit ook af gaat vragen als weerwoord op alle vragen die zij direct op de persoon krijgen over hun verantwoorde “global footprint” ( Eet je nog vlees, hoeveel vlieg je, ga jij niet op de fiets of met het OV, waar komt jouw kleding vandaan? ). En heeft trouwens iemand al gehoord wat oom Mark met Shell en de Hoogovens heeft afgesproken over Stikstofmaatregelen i.p.v. aan de lopende band de consumentenkaart te spelen? Of zou dat ook in zijn bubble van spontane Amnesie zitten?

Mensen 1 tip van mij: Als je denkt “dit kan toch niet waar zijn”, dan is dat meestal ook zo. Ik spreek uit persoonlijke ervaring, reken af met alle bubbels, demonen en luchtkastelen. Denk na, onderzoek, overweeg en handel daarnaar! En stel vooral veel vragen, kritisch en weldoordacht en niet alleen aan jezelf, maar aan iedereen die meedoet in jouw wereld, inclusief politiek, want als je stopt met praten, is het aftellen begonnen. Al deze uitspraken mogen op een tegeltje van mij. Kost niks en levert zoveel op! Vrede op aarde en rust in je hoofd, hele fijne feestdagen voor jou en je geliefde naasten. We spreken elkaar weer in een nieuw vers jaar! X

Blog november: Kijken, kijken en nog kopen ook
 

Onlangs werd bekend gemaakt dat Hudson’s Bay haar vestiging in Tilburg sluit en de verwachting is dat meerdere vestigingen dit voorbeeld volgen. Dan vraag je je toch af waarom, tegenvallende resultaten prima, maar hoezo dan, is het dan zo dat fysiek niet op kan boxen tegen online en social? En waar ligt dat dan aan. Vorige week had ik een gedachtegang die ik graag even deel hier met jullie.

Ik ben namelijk nogal visueel ingesteld en daardoor erg gecharmeerd hoe op Instagram hier op ingespeeld wordt. Ik heb me recent namelijk ook verdiept in een cursus hoe je dit op je Instafeed optimaliseert, hoe je jezelf neerzet en qua Branding optimaliseert. Want er moet wat te zien zijn, bezoekers willen getriggerd worden. Kijk maar eens naar het grote aantal Influencers die hun volgers verleidt met allerlei collecties die direct via de “swipe up” online te bestellen zijn.

Dan is de cirkel dus rond, het warenhuis op Instagram is daar, gevormd door de beste Influencers ter wereld met de prachtigste foto’s en beeldmateriaal, die de potentiële doelgroep bereiken als magneten vol prikkels en verleidingen. Want laten we wel wezen, waar zijn de warenhuizen gebleven waar je je onder kunt dompelen in verbeelding, wegzakken in verlangen, gewoon even weg van de realiteit en getrakteerd worden op een wereld vol spullen die je gelukkig maken omringd met een sfeer waar je bijna een vakantiegevoel van krijgt. Kortom je voelt je er gelukkig!

Dat is waar je wil zijn en verleidt wilt worden. Maar waar vindt je dat soort winkels tegenwoordig. Ik zou het je niet kunnen vertellen, want het is voor mij ook veel meer dan een winkel vol hoogwaardige artikelen. Waar vind je tegenwoordig nog, nu ook met het oog op de feestdagen, de winkels met de prachtige etalages waar je je met gemak een uur aan kunt vergapen en die de klandizie naar binnen zuigen bij wijze van spreken. De tijd dat etaleur een echt vak was, ligt ver achter ons helaas. En daar is het voor fysieke winkels wat mij betreft misgegaan. Er is blind gestaard op online bezuinigd op de verkeerde zaken, daar waar je juist het verschil kunt maken in de winkelstraat.

Kijk ook eens naar wat voor personeel er in je winkel staat, gericht op hospitality en deskundig advies met toegevoegde waarde. Mensen die de klant het juiste gevoel van waardering en welkom weten mee te geven en met een succesgevoel van de beste koop de winkel laten verlaten. Dit in plaats van stagiaires die niet verder komen dan de verpakking voorlezen en drukker zijn met vakken vullen en schapindelingen dan klanten helpen kopen en servicen. Want deze toegevoegde waarde vanuit persoonlijk accent is online niet te maken, ondanks alle technische ontwikkelingen en mogelijkheden. Dus ga terug naar je eigen kracht in Retail en maak daar het allerbeste van. Get the glam van de Gram in je winkel en verleidt en verwen je klant met alles wat in je vermogen ligt. Dan kopen ze graag en komen ze terug!

Blog oktober: Bestaansrecht, reason the existence
 

Dat alleen klinkt toch al tres chique. Na alle mode termen uit influencerland, viel in de marketingtroonrede van vorige week 1 thema op dat perfect aansluit in de lijn van mijn verhaal: maatschappelijke waardecreatie, oftewel purpose marketing. Wat is nu jouw reden van bestaan en vooral wat kun je voor mij en de rest van de wereld betekenen? En dan hebben we het niet over wat je verkoopt, maar het zou fijn zijn als er wat diepgang kan zijn in de zin dat je wat aan de wereld hebt bij te dragen in termen van oplossingen en ontwikkelingen.

Klanten en met name de ubergevoelige jongeren doelgroep verwacht namelijk tegenwoordig wat meer dan alleen maar ook weer een aanbod. Zij willen zich verbinden aan bedrijven en merken die wat verder denken en daar ook naar handelen. Dus geen wij doen aan MVO want we hebben heel veel goede stageplekken, want dat is gewoon inzetten van gratis personeel met de grote vraag of er dan aan het eind van de rit iets geleerd is en extra waarde is gecreëerd. Moe word ik van dat soort types, ga weg aub.

Maar denk aan bedrijven die vanuit een bepaald geloof en bezieling zaken net even anders doen, zoals Dopper met haar duurzame flessen, Tony Chocolony met fairtrade chocolade  en H&M met haar nieuwe gerecyclede collectie als tegenhanger van fast fashion. Zondag zag ik bij Yvonne Jaspers op TV het varkensbedrijf van Annechien Ten Have Mellema, Hamletz Vlees, wat als eerste in Nederland een stal heeft neergezet voor happy piggies met 2 sterren vlees. Wat een genot om naar te kijken, dat het dus ook echt zo anders kan. Maar ze waren helaas 1 ding vergeten, namelijk de communicatie naar toekomstige klanten wat dit voor vlees is, waar het vandaan komt en waar het te krijgen is. Met als gevolg dat de echte vraag uitblijft en supermarkten ook nog eens afhaken.

Zo zijn er dus 2 kanten: bedrijven met een fantastisch verhaal die moeite hebben dit kenbaar te maken aan de buitenwereld of het zelfs vergeten en bedrijven die verzanden in aanbod en aanbiedingen en het belang van de diepere laag in de bovenliggende boodschap missen en hun doel voorbij schieten in communicatie richting de doelgroep. Voor beide groepen is er goed nieuws: Ik kan jullie helpen! Hahaha, verrassing! Lees op deze website over mijn visie en werkwijze en neem zo snel mogelijk contact op, zodat we aan de slag kunnen met jouw verhaal. Een verhaal wat jou per direct onderscheidt van de rest en je klanten prikkelt en inspireert als nooit te voren, zodat we allemaal afstevenen op een geweldige afsluiting van dit jaar.

 
Blog september: Tell it like it is

Toen ik in Mei een herstart maakte mijn blogs was het spontane eerste onderwerp oprecht influencers,  omdat ik het een interessant fenomeen en ontwikkeling vond binnen de opkomst van Youtube. Noem het visie of een vooruitziende blik, zelf hou ik het liever op een bovengemiddelde intuïtie. Nu een paar maanden later heeft het definitief een serieuze plek binnen de middelenmix gekregen. Voor zichtbaarheid online kun je er simpelweg niet meer omheen, geloof mij voor succesvolle display moet je op Youtube en Instagram zijn.

Hopelijk gaan we nu niet hysterisch doen alsof Influencer Marketing  het nieuwe vlekoplossende middel is in de branche. Net als destijds met content creation en storytelling gebeurde en beide termen al snel een toppositie bereikten in de gemiddelde bullshitbingo. Je weet wel met name gebruikt door die types die denken dat als je het kunt schrijven en uitspreken, je er ook oprecht verstand van hebt.

Het is namelijk allesbehalve nieuw, verhalen vertellen is zo oud als de mensheid. We houden ervan elkaar goede verhalen te vertellen, over dingen die we hebben meegemaakt en zaken die we aanbevelen. Daarom is het belangrijk dat we de boodschapper mogen en vertrouwen. Pas dan kijk je er naar uit iemand te spreken en ben je benieuwd wat iemand te vertellen heeft. Kies dus voor samenwerking met een influencer die bij je merk past. Die versterkt waar je voor staat en die je kan helpen je doelen te bereiken. Doe dit met een lange termijn blik gericht op kwalitatieve branding en positionering. Kort en snel scoren past niet binnen het spectrum van influencer marketing.

Dit past overigens ook niet in de huidige tijdsgeest en de denk –en leefwijze van de nieuwe generatie consumenten, die zeer selectief zijn in het opnemen van de gemiddeld 3.000 reclameprikkels die dagelijks op ons afkomen, alles wat naar reclame ruikt wordt op voorhand al op afgehaakt. Ook hebben zij andere afwegingen in hun keuzeproces zoals maatschappelijke verantwoordelijkheid en betekenisvol ondernemen van organisaties. Zij nemen dit mee als belangrijke voorwaardelijke feelgood factoren van merken waarmee zij gezien willen worden als onderdeel van hun lifestyle.

Onderdeel te zijn of worden van top of mind brands van deze kritische doelgroepen is mogelijk via influencers die bij je passen, versterken en de cirkel rond maken in de richting van een aankoop en waarschijnlijk klant voor het leven. Influencers zijn nu eenmaal de personen die ze vertrouwen en go to person’s voor advies wat ze willen en doen. De beste influencers hebben jarenlang gebouwd aan hun positie bij volgers en zullen deze ook met verve beschermen, kritisch zijn met wie ze werken en alleen kiezen voor merken die bij hen passen, want in deze business is de juiste match “key to success” met verwachte omzetdubbeling  in de groeicijfers. One to watch dus!

Blog augustus 2019: Pink Shit
 

Het is altijd even komkommertijd tijdens de zomer, maar met het eind van de vakantie in zicht is het nu ook echt weer tijd voor de actiestand, dus ook een nieuwe blog. Met de roes van Roze Maandag op de kermis in de rug kabbel ik altijd rustig door richting de Pride in Amsterdam met als hoogtepunt de Canal Pride. Reikhalzend kijk ik uit naar de kleurrijke regenboog aanhakers en initiatieven die volgen om de boodschap van het gedachtegoed van de Pride te ondersteunen en dragen.

Mijn favoriete boot was dit jaar die van het W hotel in Amsterdam, opgesierd met een divers gouden gezelschap sophisticated party people en BN’ers. Wat mij altijd aanspreekt in de gay community is dat het over het algemeen mensen zijn met de juiste vibe en attitude, ondanks alle tegenslag en lastige, ongemakkelijke omstandigheden en situaties waarmee ze om moeten gaan in het leven. Ik voel me hier altijd erg mee verbonden en bevindt me graag in hun gezelschap, want zij snappen als geen ander hoe je een feestje bouwt en in het leven wil staan.

Daarom zou ik me als merk ook serieus aan deze community willen verbinden, los van commercie, ze openlijk steunen in hun boodschap, way of life en mindset. Mensen die bij jou passen, die je aan je wilt verbinden en waarvoor je dus zorgt, alsof het je eigen kroost is, no matter what. Maar verder dan, los van een eigen boot, een paar karige aanhakers lijken we dit jaar niet te komen. Een mooi rond totaalconcept zodat ook de lange termijn gecovered is, lijkt een brug te ver. AH komt dan met haar local concept AH to gay voor TO GO vestigingen in Amsterdam al een paar jaar op rij nog het dichtst in de buurt, inclusief donatie voor de Stichting van de verkochte koffie is de cirkel daar aardig rond. Verder wat mij betreft weinig nieuws aan het aan het front helaas.

En daar gaat het mis, want dan is er duidelijk geen long term committent, maar meer een vluchtige flirt voor zo lang het leuk is en het feestje duurt. Daar gaat toch werkelijk niemand warm voor lopen, zeker niet de nuchtere, kritische Nederlandse consument. Meer dan terecht ook, en wel precies om deze reden. Want in dezelfde week dat we de boodschap van vrije liefde voor iedereen verspreiden, verbieden we gemakshalve vrouwen te dragen wat ze willen met het Boerka verbod. Niet dat ik nu voorstander ben van deze drachten, maar het gaat om het principe van de vrije keuze. Dat je vrij bent in dit land je eigen keuze te maken.

En dan hoor je al helemaal niemand, terwijl ze anders op ieder feestje vooraan staan met wie ze zijn en waar ze voor staan. Zo ontzettend jammer en zo’n gemiste kans in een land waar we toch juist houden van een beetje reuring, protest en opstand. Zonder wrijving geen glans! Wat een verschil en statement zouden je daar kunnen maken. Ik wacht oprecht in spanning af wie deze kans grijpt, dan wordt Thierry maar boos, jammer dan, zijn partijkas is toch al kaal geplukt en zijn gedachtegoed ontkracht, de uil kan gewoon weer terug naar de Fabeltjeskrant.

Hello Fresh - Eat the rainbow

AH  transformeert To Go formule in Amsterdam naar AH To Gay.

Blog juli 2019: Losse Jezussen
 

Sinds kort ben ik weer actief met mijn blog, soms heb ik al snel een onderwerp, maar soms kijk ik ook gewoon wat er op mijn pad komt en me brengt op een thema. Dit keer wil ik het hebben over het fenomeen “losse Jezussen”, Herman Finkers had het er al ooit over. Want zou jij weten als de Jezus van jouw kerststal stuk gaat waar en of je dan een losse, nieuwe kunt kopen of dat je verplicht bent de rest van de “familie” er opnieuw bij te bestellen? Dan wordt het druk in de stal!

Hoe vaak overkomt het je niet dat er iets stuk gaat en dat je dan verplicht bent het complete pakket opnieuw te kopen. Laatst stond ik bij de sportschool te douchen en daar was die houder van de douchekop kapot. Toen dacht ik nog, dat wordt dus de complete stang vervangen waarschijnlijk, want het is ook allemaal ook nog zo gemaakt dat het niet zonder schade te demonteren is.

Dat is in het kader van de rendabele meeromzet uiteraard allemaal mooi bedacht en waarschijnlijk ook echt serieus zo over nagedacht. Maar waarom noem je het dan niet gewoon naai je klant waar ze zelf bijstaan? Ik snap dat niet alles zo te maken is dat alle afzonderlijke onderdelen vervangbaar zijn, maar het zou toch al een begin zijn daar standaard wel naar te streven.

Dat is namelijk pas echt duurzaam en de klant echt centraal stellen, want dit lijkt me een erkende klantbehoefte waar niemand wat op tegen heeft. Dat je niet meer af hoeft te vragen wat zou dat nu weer gaan kosten als er iets op het oog onbenulligs kapot gaat. Of dat je niet meer automatisch online zo snel mogelijk een nieuw product besteld om het defecte te vervangen, er van uitgaande dat het toch niet te repareren is.

Uiteraard heeft deze vervangingswens een prijskaartje, maar het zal in mijn beleving altijd goedkoper zijn dan een compleet nieuw product kopen, anders gaat er ergens iets echt ernstig mis. Het zou mij niet verbazen dat daar de crux aan de aanbiederkant ook zit, roepen dat het niet kan en ondertussen je zakken vullen met een onschuldig gezicht. Je weet wel die types die op advies van een dure consultant met kleurrijke sheets roepen dat ze de klant centraal stellen en je stalken met allerlei tevredenheidonderzoeken etc. om je klantervaring in de toekomst zogenaamd te verbeteren.

Kunnen we gewoon even terug naar de basis met zijn allen en een nieuwe standaard creëren? Met fatsoenlijke producten die tegen een redelijke prijs gewoon te vervangen of repareren zijn. Dan kun je al die onderzoeken en prietpraat namelijk gewoon achterwege laten voortaan, scheelt een hoop geld en irritatie. En hoe kan het, het resultaat is ook nog uiteindelijk uitermate tevreden klanten, niet te geloven. Iets met zij blij, wij blij, iedereen blij. Wat wil je nog meer? Nou doe mij maar een chocoladereep dan! Fairtrade uiteraard.

Je zult begrijpen dat alle overeenkomsten met persoonlijke frustratie en ervaringen in deze echt berusten op louter toeval.

Blog juni 2019: Tietjestrots
 

Chauvinisme, nationale trots, hoe je het ook wil noemen, ik had het er bij de commercials al even over vorige maand. Ik heb er last van of wat positiever gesteld: het werkt als de brandweer voor mij. En ik ben daar niet uniek in want het hele land raakt in vervoering als er iets staat te gebeuren in de serie “waar een klein land groot in kan zijn”.

En de afgelopen maand was het raak met het songfestival als paradepaardje. Nederland klapte zo wat uit haar voegen van trots, want wat hadden we hier lang op gewacht met z’n allen. En eerlijk gezegd ook al heel vaak eerder gedacht dat we zouden winnen. Want als we ervoor gaan dan komen we ook echt om te winnen, althans ik wel en ik houd daar dus zo van. Helaas dachten onze Europese bondgenoten daar voorheen net iets anders over bij de Toppers,Trijntje, Waylon en Anouk. En ik had heel eerlijk mijn oprechte twijfels bij het lied van Duncan.

Maar nu staat er iets nieuws op stapel, eigenlijk voor iedereen en daarom ontwikkelt het zich in mijn ogen ook een beetje twijfelend en voorzichtig onder het Nederlandse publiek en dat zou echt anders moeten, zei de chauvinist pur sang. Ik kom uit een tijd waar voetbal voor meisjes wel kon maar niet echt een logische keuze was en ook nog eens heel lang lacherig over werd gedaan. Dat maakt het voor mij extra bijzonder en een grote stap in sportemancipatie, want ja ik ben bij gebrek aan paars tuinpak toch een feminist en nog een badass variant ook als het even kan.

De oranje Leeuwinnen zijn opgestaan en laten de wereld zien wat ze kunnen en waard zijn. Na een succesvol EK weten internationale clubs van gekkigheid niet hoe snel ze onze dames moeten binnenhalen en aan zich verbinden. De reclamewereld ruikt hier ook zijn kans en anticipeert en masse op een glansrijk WK voor onze Leeuwinnen met een hele serie kleurrijke commercials met begeerlijke bijpassende wanstaltige merchandise en opzwepende sfeervolle juichmuziek.

Daarin zie je dat, los van de verbeterde kansen, salariëring en mogelijkheden voor de dames, dat eigenlijk de belangrijkste stap in de goede richting is, vrouwenvoetbal eindelijk de plek, aandacht en het respect krijgt wat ze verdient, heel eerlijk jammer genoeg ook een tikkeltje geholpen door de matige prestaties van de Oranje heren.

We leven deze week toe naar een hopelijk hysterisch succesvol WK voor onze Leeuwinnen, met een eervolle vermelding voor Lieke Martens die niet normaal werkelijk schittert en straalt in de prachtige commercial voor Nike “Dream further”, de allereerste met een global scope ooit voor vrouwenvoetbal, als kers op de taart in hun serie Dream. Don’t change your dream, change the World! Tietjestrots word ik daarvan! Maar die van Calve blijft ook zeker de klassieker met een vooruitziende blik.

Blog mei 2019: Influenca & Friends

 

Oprecht verbaasd heb ik me over het fenomeen influencers, maar de opkomst van Youtube en de ontwikkeling van vlogs als communicatiemiddel heb ik daarentegen met belangstelling gevolgd. Ik kon me  er niets bij voorstellen dat je een vlogger ging volgen en heb me er om die reden de afgelopen tijd in verdiept, want als marketeer geloof ik heilig in de kracht van het verhaal en de inspirerende verteller waaraan we ons willen spiegelen en verbinden.

“Een goed verhaal verkoopt zichzelf”, zo begint de introductietekst van mijn nieuwe website met een pakkende kop. Enerzijds gerelateerd aan mijn werkwijze gebaseerd op de persoonlijke drijfveer waar ik vanuit mijn marketingvisie heilig in geloof, anderzijds met een plagende knipoog naar de oneliner “een goed product verkoopt zichzelf” als voorloper in het tijdperk van het vakgebied marketing in ontwikkeling.

Want juist juist hier zien we nu een nieuwe fase in next level marketing. Het gaat niet meer om wat en hoe je dat doet, maar waarom jij doet wat je doet. Act from the why, die zweverige theorie van Sinek, maar dan tastbaar en concreet gemaakt in waardevolle verhalen die bekeken, beluisterd en doorverteld moeten worden. En juist daar komt de rol van de influencer om de hoek.

Want wie zegt dat je het verhaal helemaal zelf moet vertellen? Zeker als je de jongere doelgroep wil bereiken, zo ongeveer de meest kritische en allergische doelgroep die er bestaat als het gaat om promotie en reclame. Waarom je dan niet inkopen bij de gevestigde orde op Youtube die ze vertrouwen en al een groot bereik heeft, zoals je dat ook doet met Display, SEA en social adds.

Maar met wie wil je dan werken, wie is groot genoeg en past bij je merk en beoogde doelgroep. Want let’s keep it real, het aanbod is groot en breed, van ervaren high end professionals tot guilty pleasure wannabee’s, wat erg vermakelijk kan zijn maar weinig effectief is op langere termijn.

Gelukkig bieden gespecialiseerde bureau’s ook hier uitkomst voor een passende keuze en smaakvolle samenwerking, want een beetje Youtube pro heeft zijn of haar zaakjes hier onder gebracht. Tot slot verblijd ik jullie uiteraard met een lijstje van mijn personal faves.

Youtubers die ik inmiddels zelf volg, geheel tegen mijn verwachting in: Noor de Groot (Queen of jetlags), Nienke Plas (Shitty Diary), Monica Geuze, Anna Nooshin, Mascha Feokistova (Vloggloss), Josh V (Jose Veldhuijzen), Lizzy van der Ligt, Vivian Hoorn, Jessie Maya, Loiza Lamers, Co with the flow, Claire Lucia, Daddyhox. Laat me jouw favoriet en tip weten in de comments!